Nooras idé om en spaljé gillar jag också. Då kan du dessutom kanske ställa blomkrukan på golvet, så blir det väldigt mycket lättare att dammsuga än om du har en piedistal
Vad gäller gardinstången är jag lite tveksam. Lenas gardingstång i taket är perfekt för henne, MEN, kolla hennes bild en gång till: hon har väldigt lite vägg mellan fönsterfoder och tak. Du har mycket mer. Jag vet inte, men med den lösningen är jag rädd att du kanske får samma effekt som nu, fast "tvärt-om"
Dina väggar och ditt tak ser ut att vara nyfixade, så hur kul är det att borra sönder väggen då? när man inte vet hur man vill ha det

Jag är alltså inte alls säker, men jag misstänker att det kommer att se konstigt ut med gardinstången i taket i ditt rum... ledsen...
Sen var det fästena i väggen. Vad har du för konstiga fönster? Jag håller med dig om att gardinen ska hänga fritt, absolut! Men fästena finns ju i olika utföranden, det finns tom fästen som du kan köpa "skarvbitar" till.
Jag kan inte tänka mig att du inte hittar fästen som fungerar om du går till en affär, typ Hemtex.... Självklart måste ju fästet ha samma färg som gardinstången, så det kanske blir ett nyinköp av alltihop.
Jag bor i ett hus som är byggt 1903, timmerväggar med ny isolering och ny brädfordring över, då förstår du hur djupa mina fönster är! Mina gardiner hänger fritt, jag lovar.
Jag hade aldrig accepterat nåt annat