Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min första balkong!, Inglasad balkong! HJÄLP!
          TheLan
          Inlägg 06-05-2009, 06:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Hejsan alla! Hittade det här forumet och blev super glad!
          Äntligen någonstans att bolla sina idéer rolleyes.gif

Blir i juni lycklig "ägare" av en inglasad balkong på 5½m2 som jag hade tänkt (fråga mig inte hur g.gif ) att göra till en liten grönskande och blommande oas.

Vad jag har läst här så verkar dom flesta ha icke inglasade balkonger vilket naturligtvis ger en andra grundförutsättningar med värme, ljus, väder o vind.

Någon här som har någon erfarenhet av inglasade balkonger och vad som går bra att odla på dom?

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-05-2009, 12:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

lite frost är bra för en del växter som man övervintrar svalt, om det var min balkong hade jag haft en vintertemp på +1c +5c. vilket blir att du får en balkong som håller precis frostfritt.

Ettårigt/säsongsblommor kan du ju välja det mesta av. och vill du ha grönsaker så kan du ju testa paprika, tomat, physalis, chili m.m.

men här är förslag på Flerårigt som du kan ha

Citrus - kan du ha dom flesta vanliga, utom dom som är helt tropiska dom trivs bättre med en varmare vintertemp.
          men som sagt ändå så funkar dom flesta citrusar på en inglasad balkong.

Oliv - kan du ha, lika så fikon. dock mår dessa två bra av att det fryser till lite på hösten får dom lite frost så brukar dom dels invintra helt plus blomma lite mer och bättre på våren. men dock inget nödvändigt att det blir frost en vinter temp på +1c +10c räcker.

Passiflora - klätterävxt med vackra blommor som finns i många färger. en del doftar. samma som citrus välj inte tropiska arter. men den vanlig blåa som man hittar lättast här i sverige trivs med sval vintertemp och trivs ockås bra i ett inglasat utrymme.

Vippjasmin eller Doftjasmin - får vita doftande blommor på hösten-vintern-vårvintern och trivs också på en inglasad balkong.

Paradisträd - tål att torka ut och blommar efter en sval vintervila med vit/rosa blommor på våren-sommaren, kan också blomma lite på hösten.

Palmer som Dvärgpalm, Väderkvarnspalm, Kanariepalm - trivs också bra på en inglasad balkong. och kan ge en fin grön bas.

det finns ju mycket blommande och som är flerårigt som går ha på en balkong som din, men här är några som du kan ha och en del av dom skrev du ju också att du ville ha.

vill du ha en kryddväxt till så kan du testa Rosmarin eller Lager.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 02:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon