Jag tänkte att det kanske är på samma sätt som med många andra blommande växter som t.ex. rosor, med väldigt mycket sol - kortare blomning, med skuggigt läge sparsammare blomning. Men jag har ju inte haft min Smultronschersmin mer än ett par år ännu så jag bara funderade lite så. Min buske blommade i massor redan första sommaren, den blommade när jag köpte den men jag har hört att en del har fått vänta ett par år på den första blomningen. Kan kanske bero på när man planterat den..? Jag räknar med att den blir ca 1,5 m hög och ungefär lika bred här uppe i zon 5-6 hos mig, den blir säkert ett par meter hög nere hos dig. Jag tycker det låter lite väl tidigt att börja gallra redan efter 2-3 år, jag väntar nog tills min är 4-5 år (som man brukar säga är lagom för andra schersminer). Då tar man bort några av de äldsta grenarna ända nere vid marknivå. Man gör denna föryngring tidigt på vårvintern medan busken ännu är i vintervila.
Klokt att inte placera den invid kaprifolen, där har du ju gott om väldoft redan. Jag har min vid altanen så att man kan sitta där och njuta av väldoften.