Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Smultronschersmin
          Betty
          Inlägg 30-06-2006, 13:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Köpte en liten buske idag - en smultronschersmin. smile.gif Fattar inte hur jag har kunnat leva utan en sån! Ska plantera den nära uteplatsen så man kan njuta av doften på riktigt nära håll när man sitter ute och fikar eller äter. Kommer att ha näsan djupt borrad i den så länge den blommar. wub.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 06-05-2009, 13:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag tänkte att det kanske är på samma sätt som med många andra blommande växter som t.ex. rosor, med väldigt mycket sol - kortare blomning, med skuggigt läge sparsammare blomning. Men jag har ju inte haft min Smultronschersmin mer än ett par år ännu så jag bara funderade lite så. Min buske blommade i massor redan första sommaren, den blommade när jag köpte den men jag har hört att en del har fått vänta ett par år på den första blomningen. Kan kanske bero på när man planterat den..? Jag räknar med att den blir ca 1,5 m hög och ungefär lika bred här uppe i zon 5-6 hos mig, den blir säkert ett par meter hög nere hos dig. Jag tycker det låter lite väl tidigt att börja gallra redan efter 2-3 år, jag väntar nog tills min är 4-5 år (som man brukar säga är lagom för andra schersminer). Då tar man bort några av de äldsta grenarna ända nere vid marknivå. Man gör denna föryngring tidigt på vårvintern medan busken ännu är i vintervila.

Klokt att inte placera den invid kaprifolen, där har du ju gott om väldoft redan. Jag har min vid altanen så att man kan sitta där och njuta av väldoften. smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 04:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon