Uj uj uj jag får nästan ryggskott när jag ser hur mycke jobb de e

Men roligt jobb !
Det ser ut som om tomten ligger 50-80cm ovan bäcken så du får nog ta och sänka hörnet en aning så att kanteran till dammen blir lite flackare, har ni avvägnings instrument och en grävskopa ?
sen skulle ju en avledning av bäcken in på tomten i en form av damm och sedan ut igen kunna fixas, själva damm delen görs lite djupare än bäcken och in och utlopp i nivå med den nuvarande bäck botten nivån, på så vis skulle vattnet bli kvar under tork perioderna i dammen och vid flood så strömmar vattnet igenom dammen.
Passa på och ta vara på en del stenar med fin form, de kommer väl till pass som dekoration i och kring dammen sedan

Det ser väll ut att bli en duk här ja, läs damskolan på vattenlivs hemsida om du inte redan gjort detta, ett tips.
Salixens rötter vill jag minas e lite tuffa att hålla styr på skulle av den anledningen hinta om 1 mm gumiduk, den tål en heldel utmaningar

När du gräver så kommer du säkert nu att få vatten i hålet för damen så en länspump kan komma till nytta, gällande växter och zon 5 e jag helt lost hoppas att någon kan tipsa dig. kolla lite i vattendragen runt i kring