Jag hjälper mina föräldrar ibland och dom har en gammal kärra... Grön med ETT hjul.
Jag minns att jag kört klippt gräs. Då har jag lagt krattan ovanpå gräset, för att det ska ligga kvar. För att optimera den processen skulle man dels vilja ha något typ av stöd som hjälper att hålla fast krattan medan man kör. Det är svårt att koncentrera sig på körningen och händerna mäktar inte med att både greppa kärran OCH krattan. Kan vara en spade också.
Så... lite olika varianter. Man kan tänka sig något typ av enkel häng-ränna där man kan vila spaden/krattan mot. Så den kan ligga där medan man kör kärran. Så man kan koncentrera sig på själva körningen...
Det kan ju vara att man ska flytta jord/sand från ett ställe till ett annat och man behöver spade på båda ställena och givetvis tar man med sig spaden.
Sen tänkte jag på löven och ris med mera. Det finns säkert någon typ av sarg att köpa att sätta på kanten av vissa skottkärror? Men skulle man inte kunna tänka sig en "Kärra Delux" med inbyggd sarg att fälla upp efter behov?
Jag tänker, det kanske inte behövs en HEL sarg, utan räcker med lite stöd. Det är oftast ingen direkt tyngd av rang på just själva sargen, så den kanske kan vara av tunn plåt eller stark plast eller kolfiber?
Sargen behöver inte heller vara heltäckande runt om så att säga. För man kör ju inte sand eller jord med sargen! Bara löv, gräs ris med mera. Lätta saker och sargen ser till att lasten ligger stilla.
Vissa kopieringsmaskiner har en sniffig liten lucka för handmatade ark som man kan fälla ut för att få plats med större ark. Typ en sån variant, fast starkare och för skottkärran då!
Kanske man inte behöver sarg på alla fyra sidorna? Kanske det räcker med sidorna och framåt? Det beror på designen...
*** Detta var ett helt igenom ogenomtänkt förslag, men kanske nåt...??? "Pimp my skottkärra" Kanske svart med eldflammor, lättmetallfälg (-ar), kromade lister, tärningar och julgran?
--------------------
Nässjö, zon ??. Frilansande trädgårdsmästare till hyreshuset där jag bor.
|