CITAT (emmalofo @ 06-05-2009, 10:54)

Men nu är dom här!
Efter tre dagars regnande i Göteborg plockade jag över 70 stycken i min trädgård i morse. I alla storlekar från pyttesmå till stora. Värst var det som vanligt runt mina hortensior och under min nyplanterade klätterhortensia plockade jag 14 stycken. Dom hade renrakat undersidan, SUCK vad jag blir ledsen!
Jasså. ja då är det något som skiljer sig från centrala Stenungsund då.
Jag har nämligen redan ställt in 2009 års snigeljakt!I morse har det kommit 22mm regn på 2 dygn.. vilket borde vara tillräckligt för att locka fram dem.
Skannade av både tomten och skogsängen 2ggr i morse (den första i regnet).
Tomten = Noll
Skogsängen bakom = 2 vilsna själar som undrade var alla deras kompisar var
(det brukar vara äckligt att gå där andra år i vår-regn om vi säger som så).. så jag förpassade dem snabbt till sina kompisar
Enda fynden var 5-6 vanliga, som jag betecknar gammaldags svenska ljusa småsniglar.
Noll skador på rabatter (liljorna brukar vanligtvis ligga utefter marken avätna vid det här laget)
Konstigt nog har vi inte haft någon vinter i år heller eller direkt kallt som jag kan säga skiljer sig från de andra senaste åren.
Jag hade vinterdäcken på i 3 veckor.. och grannen sket i att sätt på dem alls detta året.. vi hade kanske snö i 5 dygn totalt.. har räckt till någon snabb pulkabacke/snögubbe och inte direkt kallt heller vad jag kan minnas.
Tjäle = typ max 4-6cm
Men något har ju uppenbarligen hänt för mig i alla fall... har inte en blekaste aning om vad det beror på

(inte för att jag sörjer direkt, det är bara det att det är en hemsk skillnad mot förr om åren om jag säger som så)
Redigerat av Andypandy: 06-05-2009, 19:26