Tja, allting är relativt. Mängden gödsel beror på hur stor rosen är, vilken jordmån man har, och om det är en engångsblommande el remonterande ros.
1) Ju större ros desto mera gödsel 2) Sandjord är mager (näringsfattig) och lerjord är fet (näringsrik). Skogsjord (pinnmo?) är också rel mager. 3) Engångsblommande kräver mindre näring än remonterande.
Sedan finns ju sådana besvärliga "gott- och blandat-fall" som remonterande rabattrosor. De är inte stora men desto kinkigare oftast, och behöver rätt mycket gödsel. Det är inte min "cup of tea", och därför har jag ingen egen erfarenhet, men det finns andra som har.
Då jag själv bor på hästgård och därmed har fri tillgång på hästgödsel, så lastar jag den skottkärrevis och skyfflar ut med spade i rabatterna. Lite extra trickigt att bedöma mängden blir det också då jag slänger ut färsk obrunnen dynga, vilken ju har lite mer fjutt än välkomposterad ko på påse.
Dock tycker jag det verkar rätt lagom med 4-5 liter per ros som du lagt ut, (utan att veta fakta som jag nämnde inledningsvis). Jag tycker du kan prova dig fram. Det är bättre att ta lite för lite, för då riskerar man inte att skada rosen, och sedan finns ju alltid möjligheten som Aqvakul nämnde att komplettera senare på säsongen. Det tar några år, men man lär sig. Du kommer för övrigt inte undan eftersom man måste lära sig sin egen trädgårds förutsättningar. Jag är bara mitt i den processen, och då har jag haft trädgård i 8 år nu...
/S
|