Pantersniglar och mördarsniglar... lite kul.
Jag har en fundering, någon som vet om de har spridits över hela landet? Jag har inte sett en enda av de brunröda, bara de vanliga söta svarta slimisarna. Och de är så få så det är inget problem, verkar lite blyga.
Ingen av grannarna har heller, så jag har lite teorier.
1- de kan inte komma hit så lätt. Vår lilla by är omgiven av åkrar på alla sidor, som plöjs och säkert besprutas med ett eller annat.
2- de få som kommer hit via växtinköp och annat äts upp av gråsuggor, igelkottar och koltrastar. Det är mycket träd här och gamla trädgårdar med skräphögar som är bra för djurlivet.
Det som talar emot det här är att det finns en nybyggd del med ca 50 hus, den vanliga klassiska gräsmattan och 2,4 äppelträd. Och där är det bara allmänningar runtomkring, som gränsar till en liten skog och sedan till en mosse. Borde vara perfekt för sniglarna. Å andra sidan så odlas det väl inte så mycket ätbart där, om inte stenarna har gått över till att trumlad betogsten =)
Nån som vet om det finns flera fickor som inte har snigeln? Jag tycker att det är mycket intressant, för vad är det som skiljer det här stället från bjärred, löddeköpinge och saxtorp, där de har den?
Det är väl bara en tidsfråga innan den kommer hit. kanske att man skulle kolla med en plåtslagare och böja till sån plåt till hela tomten, hyra en anka och sen vara klar?
|