Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Litet vasformat träd med lätt skugga till lerjord, zon 3?, En fråga om lämpligt trädval till lerjord.
          Don Quijote
          Inlägg 07-05-2009, 14:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 21 821

Hej alla fantatsiskt skickliga forumdeltagare!
          Under vintern har jag försökt att identifiera ett passande träd till min trädgård i zon 3 med lerjord. Tyvärr har det inte gått så väldigt bra men jag har ändå fått fram några alternativ (se nedan). Problemet tycks vara att de flesta inte finns i Sverige och en del inte ens i Europa. Min fråga är därför om ni kan hjälpa mig hitta något lämpligt träd med följande kriterier:

Höjd: 4-6m (också efter beskärning ok)
          Snabbväxande
          Utseende: Vasformad krona, gärna små, lätta och luftiga blad som ger en lätt skugga. Om möjligt vacker höstfärg, bär, doft och blomning.
          Jordmån: lera
          Zon: II-III (Oslo)
          Läge: soligt och ganska skyddat

Det jag hittat som skulle kunna kvalificera är:

* Maackia amurensis 'starburst' -ny snabbväxande sort som jag inte hittat i Europa. Verkar väldigt intressant.
          * Zelkova serrata 'Schmidtlow' -ny och låg Zelkovasort men ser den inte i Europa. Går den att få tag på?
          * Malus 'Golden Raindrops' -har inte hittat denna till försäljning någonstans i Europa och den skall ha överlägsna egenskaper och bra form.
          * Robinia pseudoacacia -passar villkoren men har lite fel form och storlek. Kan den beskäras? Finns lägre sorter?

Vad tror ni?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anders zon 1
          Inlägg 07-05-2009, 16:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Spännande sorter du hittat! smile.gif Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med tips om var man kan köpa dem.

Du har inte funderat på gullregn? Klarar ditt klimat bra, växer ganska fort och funkar på lera. Växer vasfromat och blir ett litet träd (oftast flerstammigt) med tiden. Vacker blomning och ganska luftigt bladverk. Dock inga höstfärger.

Ett annat förslag är japansk lönn (Acer palmatum). Den vanliga vildformen blir ett vackert litet träd med fina blad och vackra höstfärger. Möjligen är lera inte den bästa jordmånen, men det beror på vilken typ av lera det är. Alltför fet, kalkrik lera är dock inte bra. Vi har det här i Skåne där jag bor och japanska lönnar verkar inte må bra av det (får dåliga höstfärger och drabbas ofta svårt av vissnesjuka).

Prydnadskörsbär och prydnadsaplar brukar gå bra på lera och dom flesta sorter klarar sig sannolikt i ditt klimat. Jag har inte så bra koll på vilka sorter det finns men jag vet att det är många och det är lite upp till tycke och smak vilken man väljer. Man bör också tänka på att välja sorter som är motståndskraftiga mot sjukdomar.

Ett fint träd är cinnoberapel (Malus tschonoskii) som blir upp mot 5-10 m med tiden. Alltså tämligen storvuxen för att vara en apel. Växtsättet är för att vara en apel ovanligt smalt och upprätt. Bladen är vacker silverfärgade på våren och får starka röd-gula höstfärger. Blomningen och frukten är visserligen mindre intressant än hos en del andra aplar men det tycker jag kompenseras av växtsättet och de vackra bladen.

Eller varför inte en himalayabjörk? Det är ett luftigt träd med kritvit stam och vackert guldgul höstfärg. Blir dock möjligen för stor med tiden. Enligt uppgift kan den bli upp mot 15 meter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon