CITAT (linda84 @ 07-05-2009, 15:40)

åå ett sånt fint växthus du gjort ... verkligen super fint.
Jag har gått å fnulat på hur ja skulle kunna göra ett av dom gamla fönstren ja har ligger å skräpar å vips gav du mig toppen idéer i massor.. ska nog börja skissa nån dag för ett framtida bygge

Hur stora är fönstrena du har? är alla 60*1300 ? Å så är ja lite nyfiken på vad du fick betala för kalaset med virke å så menar jag

. Måste ju blivit mycket billigare än att köpa ett "färdigt" växthus?
kvalitén går nog inte heller att jämföra när man ställer hembyggt mot färdigköpt. Dom flesta billigare växthus har väl polycarbonatplast som fönster med en rätt så låg livslängd. Mot Gamla fönsterbågar oftast byggt i kärnvirke. Jag gissar på att dom bågarna vi fick var ca 70-80 år gamla och var i fruktansvärt bra skick, så jag har svårt att tro att dom inte håller massa år till.
Sen om man ska räkna på vad det kostat så bör det väl säga att Ingeniören Malin har tagit i för kung och fosterland när hon ritade växthuset. Det är stabilt och harmonerar bra med huset, men man skulle nog kunna landa en helikopter på det utan problem

. Man kan med andra ord lätt komma billigare undan om man väljer att dra ner på virket.
Men jag borde väl knappt yppa mig i den här tråden då jag mest har suttit i bakgrunden och solat och druckit en pilsner..
Det jag tycker är mycket imponerande med bygget som Malin glömt nämna är att det är byggt i moduler för att kunna monteras ner. Eftersom vi tänkt bygga ut altanen. På ett par timmar är det nermonterat utan åverkan och får plats bakom huset.