|
Malin_MeL
11-04-2009, 11:18
Jag har äntligen satt igång och bygga mitt lilla växthus som ska stå på altanen. det blir 2,8*1,5 m. Det är första gången jag bygger ett "hus" så det är lite spännande. Jag har ritat det själv och kommer att bygga det själv, med lite stöd från min käre sambo.
Jag ska använda gamla fönster och bygga en träkonstruktion runt dem. Jag kommer att bygga den i tre sektioner. Jag började med att bygga mittsektionen för att få ut de exakta måtten till resten av konstruktionen.
[attachment=33154:SL553876_2.jpg]
såhär ska det stå, fast det ska komma upp lite mer för det kommer en sarg under
[attachment=33156:SL553882_2.jpg]
bullen_86
11-04-2009, 16:34
Ser lovande ut  Hur många kvm blir det och vad har du tänkt odla i det? Lycka till med bygget!
Malin_MeL
11-04-2009, 17:45
TACK! Det blir 3.7 kvm invändigt. jag ska ha tomat paprika chili physalis tänkte jag. sen tänkte jag även se om jag lyckas med gurka oxå. jag får se lite hur mycket jag får plats med.
nu är mittsektionen grundmålad. [attachment=33179:SL553897_2.jpg]
och här ligger resten av huset... [attachment=33181:SL553898_2.jpg]
Chamomille
11-04-2009, 17:51
Va roligt! Kul att rita det själv. Själva håller vi också på att färdigställa vårt växthus, det ska bli sååå roligt att odla i det i sommar Lycka till med projektet!
Platinum
11-04-2009, 20:04
Lycka till, det är tokroligt att bygga själv. Ser fram mot fler bilder vartefter det tar sig.
Malin_MeL
13-04-2009, 19:29
Jag har byggt hela helgen! oj vad ont i kroppen man kan ha, men SÅ kul!
Här hjälper min sambo mig att ta ner räcket på altanen, där växthuset ska stå [attachment=33281:SL553906_2.jpg]
nu har grunden lagts på sin plats [attachment=33284:SL553911_2.jpg]
och så här kommer taket att bli [attachment=33285:SL553905_2.jpg]
nu håller jag på att grundmåla delarna innan jag ska sätta ihop dem. Synd att den härliga helgen är slut! Man får mycket gjort när man är ledig fyra dagar!
Malin_MeL
17-04-2009, 21:04
Å vad trist det e att måla! Vilken tid det tar, det tar ju längre tid än vad det tog att bygga!
nu har jag målat de flesta delarna med grundfärg och en strykning av riktig färg.
Här syns jag uppefrån vårt berg. Man ser ju inte hur det ska bli ännu, men många delar är det! [attachment=33471:SL553953_2.jpg]
en av katterna håller sig på säkert avstånd... [attachment=33472:SL553933_2.jpg]
Malin_MeL
18-04-2009, 17:31
Nu är det monterat!! Tjoho!
såhär såg det ut när dagen började, alla "moduler" målade en gång inför montering. [attachment=33524:SL553993_2.jpg]
Monterat!!!!!!!!!! Man ser hur det kommer att bli... [attachment=33525:SL554015_2.jpg]
Här är en bild uppe från berget [attachment=33526:SL554013_2.jpg]
Och en nerefrån framsidan [attachment=33527:SL554011_2.jpg]
Nu känns det som det är klart, men det är ganska mycket jobb kvar. Allt ska målas en gång till och så ska jag sätta på ett tak. Jag är inte färdig med fönstrena ännu, så de måste jag oxå göra klart. Sen är det bara allt småpill kvar. SEN är det dax att flytta ut.
Väldigt häftigt att se det som jag ritat och tänkt på så länge, nu står det bara där och ser ut precis som jag tänkte mej det!
Imorgon blir det målning! ska bara vila lite nu....
Frida Sandman
06-05-2009, 11:40
Oj så snyggt! Jag blir riktigt inspirerad av dina bilder! Har drömt om ett växthus lääänge men tycker inte riktigt om de med aluminiumprofil, det är så mycket gulligare med ett byggt av gamla fönster. Miljövänligt också. Att ställa på altanen var en bra idé, ska klura och leta gamla fönster jag med. Tack för en sådan fin idé!
Malin_MeL
06-05-2009, 12:09
vad glad jag blir! Och detta får jag rekommendera, det är nåt av det roligaste jag har gjort! fast i förrgår tappade jag lusten lite för två av mina fönster blåste omkull och krossades....men det e bara på det igen!!!!
jag hoppas att jag kommer att montera fönster och tak till helgen. Mina växter, som nu står i ett söderförnster, framför allt gurkan behöver verkligen få lite mer plats!
Jag håller nu mest på med saker som att leta gångjärn och låsningsanordningar till fönstrena. alla ska vara öppningsbara.
Platinum
06-05-2009, 15:53
Vackert jobbat, men trist på fönstren som gick i kras.
DragonLady
06-05-2009, 22:29
Snyggt jobbat Ja det är alltid något som skall gå emot en när man ska göra något... Skall du använda dig av ett fönster för att gå in eller skall du göra en dörr? Ett tips är att silicona runt om utsidan för att slippa vatten/fukt under ramen
Malin_MeL
07-05-2009, 09:17
CITAT (DragonLady @ 06-05-2009, 23:29)  Snyggt jobbat Ja det är alltid något som skall gå emot en när man ska göra något... Skall du använda dig av ett fönster för att gå in eller skall du göra en dörr? Ett tips är att silicona runt om utsidan för att slippa vatten/fukt under ramen  Ja precis, men nu har jag ringt glasmästaren och beställt 3 rutor, jag har fler hela hemma men nu har jag tröttnat på att skrapa och måla så jag köper nya till de ramar som redan är klara istället. Vilken skillnad på pris det var hos olika glasmästare! ändå säger de att de går på fasta pris från glasmästareförbundet, konstigt att det skiljer 60 spänn per ruta då! Ska hämta dem på vägen hem idag! sen ska det kittas!!!! Jag ska använda mig av ett av fönstrena som dörr, det är 60*1300 så det räcker till bra! Det där med silikonen hängde jag inte riktigt med på, menar du på fasta fönster? alla mina ska vara öppningsbara. men det är en sak som jag funderat på, för det känns som att "fösterkarmens" nedersida är känsligaste stället, jag har funderat lite på om jag ska fixa plåt och lägga där.
Du var mig en redig tjej klarar lätt var enda grej. Först så rita Du en skiss byggde huset, ingen miss? Sambon Din är nog så bra de e la gôtt att honom ha.
Bra jobbat.
Malin_MeL
07-05-2009, 14:34
CITAT (uno @ 07-05-2009, 14:12)  Du var mig en redig tjej klarar lätt var enda grej. Först så rita Du en skiss byggde huset, ingen miss? Sambon Din är nog så bra de e la gôtt att honom ha.
Bra jobbat. Skoj! den ska jag tonsätta och så kan jag gnola den när jag grejjar med "huset"
CITAT (uno @ 07-05-2009, 13:12)  Du var mig en redig tjej klarar lätt var enda grej. Först så rita Du en skiss byggde huset, ingen miss? Sambon Din är nog så bra de e la gôtt att honom ha.
Bra jobbat. Sambon var nog inte så bra. För han flydde till Kristianstad. Medans Malin rutor krossar. Sitter jag på ett hotell och mossar. Men nu när jag snart hemmåt lommar. Hoppas jag att det i växthuset blommar. Mvh Sambon.  Sköt om min chillisar!!!
linda84
07-05-2009, 15:40
åå ett sånt fint växthus du gjort ... verkligen super fint. Jag har gått å fnulat på hur ja skulle kunna göra ett av dom gamla fönstren ja har ligger å skräpar å vips gav du mig toppen idéer i massor.. ska nog börja skissa nån dag för ett framtida bygge  Hur stora är fönstrena du har? är alla 60*1300 ? Å så är ja lite nyfiken på vad du fick betala för kalaset med virke å så menar jag  . Måste ju blivit mycket billigare än att köpa ett "färdigt" växthus?
Malin_MeL
07-05-2009, 20:11
CITAT (Landen @ 07-05-2009, 16:26)  Mvh Sambon.  Sköt om min chillisar!!! SÖTE!!! chilisarnas blommor slår snart ut och gurkorna frodas! CITAT (linda84 @ 07-05-2009, 16:40)  Hur stora är fönstrena du har? är alla 60*1300 ? Å så är ja lite nyfiken på vad du fick betala för kalaset med virke å så menar jag  . Måste ju blivit mycket billigare än att köpa ett "färdigt" växthus? fönstrena är 630*1300 och alla är likadana, det blir enklast så när man ska bygga stommen. Jag har inte räknat ut vad det kostat, men jag kan säga att det är mycket delar som man inte tänker på! jag vet att jag gissade att det skulle gå på ca 2000 kr, men den budgeten har jag spräckt för länge sedan! bara gångjärn och stängningssaker gick på 700 kr, och då har jag ändå handlat på biltema. jag har tänkt att gå igenom mina kvitton snart, kanske under helgen. Jag återkommer med den infon. Men det är klart att billigare blir det ju för jag tycker faktiskt inte man kan jämföra med plantagens växthus på 4 kvm för 4000 tex för detta är ju en helt annan produkt. Så ska man jämföra med ett företag som bygger trä-växthus, DÅ är det billigt!! Men jag ser det lite som en kul grej oxå, för jag ville prova att bygga något, innan har jag bara snickrat ihop elementskydd och saker i den storleken, men ville nu testa ett projekt i modell större. och hobby-projekt handlar ju inte om pengar  det handlar om självförverkligande Om du ska renovera fönstrena till ditt växthus så ska jag ge dig rådet att göra det innan du bygger själva huset, det är MYCKET frustrerade att vara klar med huset men ha 12 fönster att renovera innan det är färdigt! det tar väldigt mycket tid och plats att renovera fönster och det är väldigt mycket torktider...nä nu ska jag ner i källaren och slänga kitt på en ruta, jag vill bli klar till helgen, så jag får jobba lite "övertid"
CITAT (linda84 @ 07-05-2009, 15:40)  åå ett sånt fint växthus du gjort ... verkligen super fint. Jag har gått å fnulat på hur ja skulle kunna göra ett av dom gamla fönstren ja har ligger å skräpar å vips gav du mig toppen idéer i massor.. ska nog börja skissa nån dag för ett framtida bygge  Hur stora är fönstrena du har? är alla 60*1300 ? Å så är ja lite nyfiken på vad du fick betala för kalaset med virke å så menar jag  . Måste ju blivit mycket billigare än att köpa ett "färdigt" växthus? kvalitén går nog inte heller att jämföra när man ställer hembyggt mot färdigköpt. Dom flesta billigare växthus har väl polycarbonatplast som fönster med en rätt så låg livslängd. Mot Gamla fönsterbågar oftast byggt i kärnvirke. Jag gissar på att dom bågarna vi fick var ca 70-80 år gamla och var i fruktansvärt bra skick, så jag har svårt att tro att dom inte håller massa år till. Sen om man ska räkna på vad det kostat så bör det väl säga att Ingeniören Malin har tagit i för kung och fosterland när hon ritade växthuset. Det är stabilt och harmonerar bra med huset, men man skulle nog kunna landa en helikopter på det utan problem  . Man kan med andra ord lätt komma billigare undan om man väljer att dra ner på virket. Men jag borde väl knappt yppa mig i den här tråden då jag mest har suttit i bakgrunden och solat och druckit en pilsner.. Det jag tycker är mycket imponerande med bygget som Malin glömt nämna är att det är byggt i moduler för att kunna monteras ner. Eftersom vi tänkt bygga ut altanen. På ett par timmar är det nermonterat utan åverkan och får plats bakom huset.
DragonLady
07-05-2009, 23:26
CITAT (Malin_MeL @ 07-05-2009, 10:17)  Jag ska använda mig av ett av fönstrena som dörr, det är 60*1300 så det räcker till bra! Det där med silikonen hängde jag inte riktigt med på, menar du på fasta fönster? alla mina ska vara öppningsbara. men det är en sak som jag funderat på, för det känns som att "fösterkarmens" nedersida är känsligaste stället, jag har funderat lite på om jag ska fixa plåt och lägga där. Ja fönsterna måste du nog skydda på ett el. annat sätt, varför skall du ha alla öppningsbara om jag får vara nyfiken? Annars var det botten på själva ramen jag menade, mot altangolvet alltså. Tätar du inte mot altanen så kommer du att få vatten/fukt under, inte bra för vare sig altanen el. ditt nya fina växthus.
Malin_MeL
08-05-2009, 06:52
CITAT (DragonLady @ 08-05-2009, 00:26)  Ja fönsterna måste du nog skydda på ett el. annat sätt, varför skall du ha alla öppningsbara om jag får vara nyfiken? Annars var det botten på själva ramen jag menade, mot altangolvet alltså. Tätar du inte mot altanen så kommer du att få vatten/fukt under, inte bra för vare sig altanen el. ditt nya fina växthus. jo, jag vill att de ska vara avhängningsbara. Dels pga av att det blir lättare at underhålla dem, tex om en ruta spricker. Men den huvudsakliga anledningen är att vi ska göra om vår altan om ett eller två år och jag kunde bara inte vänta så länge med att bygga mitt växthus, så det ska vara hyfsat enkelt att montera ner det. Jag har både oljat och målat träramen på undersidan, men en silikonrand kanske skulle få komma dit oxå.
blomkronan
08-05-2009, 08:41
 toppen fint... vilket jobb du har gjort. Super bra ide att ställa växthuset på altanen, då kan du njuta av växterna på nära håll och lätt att komma till för att pyssla med växterna
Biddler
09-05-2009, 09:53
CITAT (Malin_MeL @ 18-04-2009, 18:31)  Nu är det monterat!! Tjoho!
såhär såg det ut när dagen började, alla "moduler" målade en gång inför montering. [attachment=33524:SL553993_2.jpg]
Monterat!!!!!!!!!! Man ser hur det kommer att bli... [attachment=33525:SL554015_2.jpg]
Här är en bild uppe från berget [attachment=33526:SL554013_2.jpg]
Och en nerefrån framsidan [attachment=33527:SL554011_2.jpg]
Nu känns det som det är klart, men det är ganska mycket jobb kvar. Allt ska målas en gång till och så ska jag sätta på ett tak. Jag är inte färdig med fönstrena ännu, så de måste jag oxå göra klart. Sen är det bara allt småpill kvar. SEN är det dax att flytta ut.
Väldigt häftigt att se det som jag ritat och tänkt på så länge, nu står det bara där och ser ut precis som jag tänkte mej det!
Imorgon blir det målning! ska bara vila lite nu.... Toppensnyggt! Det är något annatän de vanliga aluminiumhusen. Och bra ide att ha växthuset på balkongen. Inspirerande!
Malin_MeL
10-05-2009, 18:45
ÄLSKA HELG!!! ännu en helg av växthusbygge
efter mycket arbete med att renovera fönster så var det äntligen dax att montera in dem!!!
[attachment=34483:SL554074_2.jpg]
än en gång visade sig sambon vara väldigt bra att ha...konstigt nog är det han som är höjdrädd och inte jag, men jag hade ALDRIG vågat upp! det syns kanske inte på bilderna så bra men vår altan är en våning upp, så där han sitter är det nog 4.5 meter ner till backen.
[attachment=34484:SL554091_2.jpg]
(det är inte växthuset som är snett och vint, det är bara en riktigt usel fotograf)
Malin_MeL
10-05-2009, 18:55
TJOHO!!!!! fönster och tak på plats!, jag har officiellt nästan färdigställt mitt växthus!!! lite kvar, men jag tar ut glädjen ikväll iaf!!!!
[attachment=34487:SL554100_2.jpg] [attachment=34485:SL554104_2.jpg]
Första invånarna [attachment=34486:SL554101_2.jpg]
Oj vad fint det blir! Gissa om jag blir avundsjuk! Jag vill ju också ha ett sådant vackert växthus. Alldeles lagom stort tycker jag. Ska bli spännande att få se vad du odlar framöver.
Jättefint!!! Bra jobbat!!!!
Får man fråga vad det är för tak ni använder? Inte vanligt plast tak väll? för jag tycker det ser väldigt genomskinligt ut.
P.S Snyggt växthus D.S
Malin_MeL
16-05-2009, 17:35
CITAT (Libras @ 15-05-2009, 20:56)  Får man fråga vad det är för tak ni använder? Inte vanligt plast tak väll? för jag tycker det ser väldigt genomskinligt ut.
P.S Snyggt växthus D.S Tackar! jo det är faktiskt 0,8 mm helt vanligt plasttak från Byggmax, 100 kr per skiva. den är mycket svagt blåtonad men annars helt transperent. känns som det blir mycket bra ljusgenomsläpp!
Också jag sällar mig till kören av ivriga och impade påhejare - väldigt driftigt, snyggt och inspirerande. Men hur gör du med golvet - ska altangolvet vara kvar naket, eller täcker du det med ngt, fattade inte riktigt den detaljen?
Nu har jag tack vare ditt projekt fått en idé till i skallen - med en trädgård och ett odlarintresse riskerar man sannerligen ingen stiltje i knoppens infalls- och planeringscentra...
Malin_MeL
16-05-2009, 21:50
CITAT (EKLO @ 16-05-2009, 19:41)  Men hur gör du med golvet - ska altangolvet vara kvar naket, eller täcker du det med ngt, fattade inte riktigt den detaljen? jag har inte bestämt ännu hur jag ska göra med golvet, jag har betongplattor liggande, men jag ska nog testa att ha det naket först. jag vet inte om det kommer att dra underifrån, framförallt på natten då. när hösten börjar närma sig så kanske jag får lösa det på något sätt. något som har nåt förslag?
Jag tänkte mest på hur du ska odla, ska du ha krukor eller bäddar och hur gör du då med avrinningen? Det var det jag tänkte på när jag grunnade över golvet ...
Malin_MeL
16-05-2009, 23:35
Aha! jag ska ha krukor. altanen står en våning upp så avrinningen kommer att rinna ner på taket under och rinna ut i hängrännorna.
CITAT (EKLO @ 16-05-2009, 23:05)  Jag tänkte mest på hur du ska odla, ska du ha krukor eller bäddar och hur gör du då med avrinningen? Det var det jag tänkte på när jag grunnade över golvet ... Hej jag tror att avrinningen kommer att gå ner på taket under, sen förmodligen igenom den eventuellt trasiga takpappen, vidare ner genom innertaket och landa på min arbetsbänk alldeles under. Då kommer Malin tvingas använda sina ingeniörkunskaper till att renovera den växelådan som ligger isärksruvad på bänken så jag slipper det MVH Sambon som förlorade 3,7m2 altanyta.
Malin_MeL
21-05-2009, 20:18
CITAT (Landen @ 21-05-2009, 20:41)  Hej jag tror att avrinningen kommer att gå ner på taket under, sen förmodligen igenom den eventuellt trasiga takpappen, vidare ner genom innertaket och landa på min arbetsbänk alldeles under. Då kommer Malin tvingas använda sina ingeniörkunskaper till att renovera den växelådan som ligger isärksruvad på bänken så jag slipper det MVH Sambon som förlorade 3,7m2 altanyta.  hoppas kan man ju alltid...  nu är allt som är monterat färdigmålat! hälften av fönsten är tvättade. imorn ska det sättas vindskivor. just nu håller jag på och labbar med en frostvakt som jag kar köpt, undrar om den kan hålla tempen så gurkorna kan få flytta ut, de har liksom tagit över ett av våra fönster. Jag satte frostvakten där jag tänkte ställa gurkan och så har jag ställt termometern vid sidan av. imorn får jag gå upp innan 8 för att kolla min-värdet på den...idiotisk tid att nollställa sig på, kl 8 på morgonen, det var ingen praktiskt människa som har konstruerat den mjukvaran inte...
Jag uttrycker mig lite slarvigt, eller också missuppfattar ni. Det jag undrar kring avrinningen är inte regnvatten, utan det man vattnar själva växterna inuti "huset" med. Vart tar överflödigt vatten från hålade krukor och bäddar vägen ert system? Ut på trägolvet och därifrån ner genom springorna? Funkar det utan att altandäcken tar stryk?
Malin_MeL
22-05-2009, 06:42
CITAT (EKLO @ 22-05-2009, 00:36)  Jag uttrycker mig lite slarvigt, eller också missuppfattar ni. Det jag undrar kring avrinningen är inte regnvatten, utan det man vattnar själva växterna inuti "huset" med. Vart tar överflödigt vatten från hålade krukor och bäddar vägen ert system? Ut på trägolvet och därifrån ner genom springorna? Funkar det utan att altandäcken tar stryk? det var det jag menade, det rinner ut på trägolvet och ner genom springorna och därunder finns vårt verkstadstak som har ett egen avrinningssystem, så det kommer inte bli en pöl därunder. jag tror inte att det är någon fara för golvet, resten av altanen står ju ute året om i reng och rusk och snö, där har jag oxå alltid haft krukor som jag vattnar på samma sätt. jag ska iof göra dräneringshålen på sidan i stället för i botten av spännerna/krukorna som jag odlar i, så det kommer inte bli en pöl under varje kruka.
Kul ide! Ska ni ändå bygga om på altanen är det ju inte hela världen om planken tar stryk? Min erfarenhet är att det blir fuktskador under krukor om de inte står på tassar av något slag eftersom själva krukan är fuktig och det blir tätt mot träet. Även diverse glaserade krukor jag haft har det blivit skador under, de verkar vara i skiftande kvalite.
Malin_MeL
22-05-2009, 22:47
nej, jag bryr mig inte om trallen, den ska göras om på sikt. den e gammal och fruktansvärt ful.
idag råkade jag knäcka ännu en ruta, grrrrrrrrr, nu var ju allt färdigt, den sprack när jag skulla rengöra den från färg. det måste varit nån liten spricka i den som jag missat. får se hur jag gör, den håller ju ihop ändå, jag byter den iaf inte just nu, det får bli till sommaren isåfall, eller till nästa år.
idag har jag börjat inreda och flytta ut. har druckit första koppen kaffe i växthuset! härligt!
Kul! Härligt att kunna söka lä för en kopp kaffe och sedan kunna pyssla samtidigt *avis*. Synd att det spricker, men du gynnar ju lokala glasmästare på kuppen
Malin_MeL
23-05-2009, 08:08
positivt tänkande  nu ska jag ut och se hur växterna mår, jag lämnade en tomat och en chili ute på prov över natten
Malin_MeL
24-05-2009, 20:57
Nu har "jag" helt flyttat ut i växthuset. Jag bestämde mig när jag inreddde att jag ville ha plattor på golvet iaf, det blev väldigt bra!!! En sittplats fick jag plats med, och till och med lite "pynt". Det blev faktiskt mycket rymligare än jag trott, iof kommer väl växterna bli lite större ju mer tiden går. [attachment=35301:SL554396_2.jpg]
lite kvällsmys på nya favoritplatsen [attachment=35302:SL554410_2.jpg]
utsikten från soffan i skrivandets stund [attachment=35303:SL554416_2.jpg]
Oj så fint och mysigt!!
Malin_MeL
17-06-2009, 20:42
Nu är det faktiskt klart! Vindskivorna på plats. [attachment=36533:SL554500_2.jpg] Nät så inte fåglarna flyger in. Jag tror jag ska lämna takfoten öppen så det blir lite självdrag [attachment=36534:SL554496_2.jpg] Som skugg-gardin hittade jag jalusier i lakansväv på IKEA, de blev väldigt fina! De gav en härlig "vintage-känsla" Jag har satt i taket och på syd- och västsida [attachment=36536:SL554488_2.jpg] [attachment=36537:SL554489_2.jpg] Som "tätning" till fönsterna har jag satt sisalgarn. Det var ganska pilligt så jag har inte satt överallt ännu, ska fundera och se om jag kommer på någon ny ide [attachment=36538:SL554493_2.jpg] Nu återstår bara en fråga....vad ska jag göra nu då
Aqvakul
17-06-2009, 20:46
Så fantastiskt häftigt det blev!  Grattis till ditt fina hembygge och hoppas att det växer så det knakar!
Malin_MeL
20-06-2009, 08:52
Tack så mycket! jag är helnöjd och växterna med! börjar dock inse att min stol kan ev få flytta ut ur huset i takt med att plantorna växer till sig. Jag har aldeles för många plantor, jag sådde för många, för säkerhetsskull, men jag kan inte göra mig av med dem, har tillochmed en liten missbildad chiliplanta som jag inser inte kommer att få nån frukt....
kollonikompis
30-06-2009, 20:26
Ja, det var ett mycket imponerande och stiligt bygge!
Är det svårt att bygga egna fönster!? Jag har inte hittat såna gamla som alla har...
Malin_MeL
30-06-2009, 21:53
Tack! jag är mycket nöjd!
Jag har inte byggt fönstren själv, dessa är från en kompis hus men eg tror jag inte det är så svårt. man kan ju köpa trä som har en urfasning för rutan men det blir nog väldigt dyrt, du får nog räkna med att det går på kanske 400-500kr per fönster inkl glas. man kan köpa gamla fönster på Renovas kretsloppspark, vet inte om det finns överallt i landet dock, annars finns det säkert andra som säljer beg. byggmaterial, typ rivningsfirmor. här i gbg kan man köpa antingen lösa fönster, det vet jag inte vad de kostar men ett helt fönster av typen som jag har kostar 800 kr och då får du ut 4 växthus-fönster från det.
kollonikompis
01-07-2009, 11:32
Låter frestande! Jag gillar dina färgval av vitt och rött. Kanske ett vinterprojekt!?
Jag tror att på våra lotter får vi inte ha högre saker än 140 cm... men det skulle vara riktigt häftigt att bygga nåt utifrån det du gjort.
Gärna med nya fönster. Det kan ju inte bli så dyrt. Om inte annat, väldigt lärorikt! Det är väl det livet går ut på...??
Precis som du skulle jag i så fall bygga nåt som man kan plocka ner. Någon typ av moduler. Jag ska fundera på det... Om inte annat, det kan vara praktiskt att plocka ner det på vintern.
Jag måste tänka ut nåt sätt att det inte blir fuktigt också. Hur nu det ska gå till...? Jag känner att det finns verkligen mycket att lära sig på detta området! :-)
Det kommer inte att bli billigt. Det vet jag. Saker tenderar alltid att kosta mer än man vill, förväntar sig eller har råd med! :-)
Billiga tomater finns i affären! Men det är ju liksom inte det som är drivkraften...
Malin_MeL
01-07-2009, 12:45
Nej precis, det handlar inte om pengar, det handlar om självförverkligande. Men jag gjorde en liten uträkning och det gick på 3-4 tusen har jag för mig, det får man inte mycket "färdigt" växthus för
vill man bygga billigt så går det oxå, trästomme med växthus-eller bygg-plast på, det blir inte många hundralappar
jag har målat växthuset i samma färger som huset, och fönstrena är likadana oxå så det harmoniserar mycket väl.
hoppas du kommer på vad du vill bygga....jag höll på och ritade på olika varianter hela vintern, det var oxå en rolig del av bygget...
för att förhindra att fukten från marken sugs upp i träet så kan du använda plintar som du gräver ner och sen sätter reglar i, då hamnar träkonstruktionen en liten bit ovanför jorden.
hur stort har du tänkt dig att bygga? är det inte för stort så skulle du ju kunna ha öppningsbart tak, typ en jättehög-drivbänk om du fattar vad jag menar, så kan du öppna taket när du jobbar inne i växthuset, så du får ståhöjd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|