Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
Nu är jag med i en sambeställning från Estland ifrån Kivistik jag beställde dessa så nu håller jag tummarna att dom finns och kommer runt april
"Multiblue" "Romantika" "Ruutel".....hur sjutton gör man dessa prickar över u:na "Valge Daam"
berätta gärna om era erfarenheter av dessa, jag ska bygga några nya "rum" på tomten och tänkte då ha någon honungsros och då ev någon av clematisarna där, vad tror ni???
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 4 829
Medlem nr: 7 440
tack för era svar!!!! jag har inget kallväxthus...så jag vet inte vart jag skulle ha dom över vintern...hm dom ser ut att må bra än så länge, man ser att det börjar växa lite nytt.. det svåra är ju hur länge dom tycker att det är ok att stå som dom gör nu....rötterna kan ju inte direkt röra sig så bra vi väntar så får vi se hur det blir!! Jag har säkert flera frågor senare
--------------------
mvh / malin zon 2 - 3
yg400.gif
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
CITAT (malin72 @ 29-04-2009, 21:01)
tack för era svar!!!! jag har inget kallväxthus...så jag vet inte vart jag skulle ha dom över vintern...hm dom ser ut att må bra än så länge, man ser att det börjar växa lite nytt.. det svåra är ju hur länge dom tycker att det är ok att stå som dom gör nu....rötterna kan ju inte direkt röra sig så bra vi väntar så får vi se hur det blir!! Jag har säkert flera frågor senare
Jag brukar ha mina i mjölkkartonger, precis som du. De brukar få stå så inomhus tills faran för nattfrost är över (ca en vecka in i juni för min del). Sedan avhärdar jag dem så som man gör med allt annat som ska ut och efter ca en veckas avhärdning planterar jag dem på sina slutliga växtplatser. Jag blandar ner lite benmjöl i botten på planteringsgropen och har sand/smågrus närmast rothalsarna och sedan klipper jag ner dem hårt för att främja rotbildningen. Jag vet, det känns hårt att klippa ner dem men hellre det än att de vissnar för att bladmassan blir för stor i förhållande till rötterna. Även om någon skulle vissna ner så låt den stå kvar, den kommer med stor sannolikhet igen nästa år. De som jag inte riktigt har bestämt mig för var jag vill ha (jag brukar beställa rätt många åt gången... ) de brukar jag gräva ner i kallbänken(=pallkrage) med kruka och allt till året därpå.