Du har fått jättebra tips från alla Umeåfia och här får du ett till: Fundera över hur du skall hänga upp gardinerna om du inte väljer panellängder. Jag menar, det finns minst två sätt att använda fingerkrokar. Det vanliga är att man ser "vecken" upptill när man använder 2-4 av fingrarna. Sen finns det en, tror det kallas fransk upphängning, där det ser ut som en bubbla i stället för veck. Jag har det hemma (ingen bild just nu) och det var en granne som visade mig. Det var rätt meckigt att få till men resultatet var lysande! Den upphängningen lyfte verkligen. Taket ser högre ut och tyget faller bättre (jag har halvstela gardiner) Det gick åt mycket på bredden, 140 cm bredd blev mindre än hälften men det blev verkligen snyggt. Tror att det skulle passa hos dig också, det gör att gardinerna inte dominerar utan smälter in i inredningen.
Sen det här med fönsterbrädor som sticker ut. Ja, det är verkligen jobbigt! Man vill ha breda brädor så man kan ställa kurkor där men samtidigt blir det fel med gardinerna. Mina fästen går ut ca 22 cm från väggen och då löper gardinerna fritt. Men visst ser det konstigt ut från sidan; det syns särskilt bra vid altandörren

. Dock - man lär sig leva med det!