Jag har också en hel drös med hoyor här hemma och förtillfället blommar en hel del av den, däribland carnosa. Det verkar vara väldigt olika när carnosorna väljer att gå i blom, en del blommar nästan omedelbart och konstant oavsett skötsel verkar det som (en del vattnas mycket, en del lite, andra oregelbundet och nästa har snudd på schemalagd bevattning, de står mörkt, ljus och mittemellan, näring och inte näring, osv..). Andra exemplar vägrar - trots en mängd olika varianter av skötsel - att blomma år efter år efter år.. Vet att det finns exemplar som är lång över 20 år och aldrig ens har funderat på att blomma, medan andra satt knopp innan sticklingen ens hunnit komma ner i jorden känns det som..!

Min egen planta är en plågad stackare måste jag nog påstå. Den hänger relativt mörkt, vatten kommer högst sporadiskt och näring har jag inte gett den de två senaste åren iaf.. Men den blommar för fullt, har säkert en 10-15 blombollar på den! (och den är inte så jättestor, är bara ca 5 år än så länge.)
Men den blommade lika välvilligt även när jag dessförinnan när jag hade den i söder/västerfönster och vattnade den ofta och mycket och gav den näring.. Så båda sätten verkar "helrätt" för min okräsna planta, men som sagt, det verkar variera något otroligt hur folk sköter dem och vad som får dem i blom.
Men en sak brukar vara ganska gemensam: De blommar lättare när de kommit upp lite i ålder och om de väl börjat blomma så har de lättare att fortsätta.
hallonrosa, när din carnosa väl börjar sätta knopp så kommer du vid närmare inspektion först att kunna hitta små pedunklar, och det är ifrån dessa som sedan knopparna och blommorna kommer ifrån. Klipp absolut INTE bort dessa, det kommer nya knopp på dessa ställen igen efter efter blomningen!
Här finns en bild på en pedunkel:
http://www.kullholen.se/vaxter/hoyor/carnosagreen09.JPG(Pendunklarna kan med tiden bli riktigt långa då det bildas en ny "ring" för varje blomning, man kan mao se exakt hur många gånger varje pedunkel blommat!)
Och när jag ändå länkat till en bild så kan ni få roa er med att förfäras över mitt hoyaflytt-trassel..
http://www.kullholen.se/vaxter/hoyoroverblick/hoyor02.JPGDetta är dock inte alla mina hoyor (fick inte plats med alla i samma rum..) och bilden är tagen precis när vi har flyttat allihopa till vårt nya hus och inte har hunnit vare sig städa eller placera dem på något mer genomtänkt sätt. Numera är det ett något mer organiserat kaos som råder när de har fått flytta upp på övervåningen..

Men trots denna regelrätta misshandel så blommade/blommar många ändå åt mig! *glad!*
Redigerat av Therese3z: 08-05-2009, 09:20
Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.