Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Porslinsblomma
          hallonrosa
          Inlägg 06-05-2009, 20:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 22 489

Har en porslinsblomma som är äldre än 10 år och aldrig har blommat. Tog skott från en stor blommande med vita blommor... Varför blommar den inte? Det är stor och ser fin ut tycker jag. Har testat ge mycket vatten, lite vatten, inget händer. En stängel gick av och den satte jag i ny kruka. Växer långsamt och ser fin ut men inte mer med det. Den står ganska ljust, inte i fönster. Den lilla står ljust i fönster. Är det så att det kanske inte går att få blommor från skott? rolleyes.gif

Redigerat av hallonrosa: 06-05-2009, 20:17

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Therese3z
          Inlägg 08-05-2009, 09:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 19 071

Jag har också en hel drös med hoyor här hemma och förtillfället blommar en hel del av den, däribland carnosa. Det verkar vara väldigt olika när carnosorna väljer att gå i blom, en del blommar nästan omedelbart och konstant oavsett skötsel verkar det som (en del vattnas mycket, en del lite, andra oregelbundet och nästa har snudd på schemalagd bevattning, de står mörkt, ljus och mittemellan, näring och inte näring, osv..). Andra exemplar vägrar - trots en mängd olika varianter av skötsel - att blomma år efter år efter år.. Vet att det finns exemplar som är lång över 20 år och aldrig ens har funderat på att blomma, medan andra satt knopp innan sticklingen ens hunnit komma ner i jorden känns det som..! smile.gif

Min egen planta är en plågad stackare måste jag nog påstå. Den hänger relativt mörkt, vatten kommer högst sporadiskt och näring har jag inte gett den de två senaste åren iaf.. Men den blommar för fullt, har säkert en 10-15 blombollar på den! (och den är inte så jättestor, är bara ca 5 år än så länge.)
          Men den blommade lika välvilligt även när jag dessförinnan när jag hade den i söder/västerfönster och vattnade den ofta och mycket och gav den näring.. Så båda sätten verkar "helrätt" för min okräsna planta, men som sagt, det verkar variera något otroligt hur folk sköter dem och vad som får dem i blom.
          Men en sak brukar vara ganska gemensam: De blommar lättare när de kommit upp lite i ålder och om de väl börjat blomma så har de lättare att fortsätta.

hallonrosa, när din carnosa väl börjar sätta knopp så kommer du vid närmare inspektion först att kunna hitta små pedunklar, och det är ifrån dessa som sedan knopparna och blommorna kommer ifrån. Klipp absolut INTE bort dessa, det kommer nya knopp på dessa ställen igen efter efter blomningen!
          Här finns en bild på en pedunkel:
          http://www.kullholen.se/vaxter/hoyor/carnosagreen09.JPG
          (Pendunklarna kan med tiden bli riktigt långa då det bildas en ny "ring" för varje blomning, man kan mao se exakt hur många gånger varje pedunkel blommat!)

Och när jag ändå länkat till en bild så kan ni få roa er med att förfäras över mitt hoyaflytt-trassel..
          http://www.kullholen.se/vaxter/hoyoroverblick/hoyor02.JPG
          Detta är dock inte alla mina hoyor (fick inte plats med alla i samma rum..) och bilden är tagen precis när vi har flyttat allihopa till vårt nya hus och inte har hunnit vare sig städa eller placera dem på något mer genomtänkt sätt. Numera är det ett något mer organiserat kaos som råder när de har fått flytta upp på övervåningen.. wink.gif
          Men trots denna regelrätta misshandel så blommade/blommar många ändå åt mig! *glad!*

Redigerat av Therese3z: 08-05-2009, 09:20

--------------------
          Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.

Citera

Inlägg i den här tråden
          hallonrosa   Porslinsblomma   06-05-2009, 20:17
          GunnellF   Joda, det går jättebra att få Hoyor att blomma frå...   06-05-2009, 20:46
          hallonrosa   Här är en bild på bladen. Har för mig att blommorn...   07-05-2009, 15:13
          GunnellF   Här är en bild på bladen. Har för mig att blommorn...   09-05-2009, 09:37
          hallonrosa   Det där är en Hoya carnosa http://www.myhoyas.com...   09-05-2009, 11:04
          Sussie F-Flower   Kanske så här...? Carnosa?   07-05-2009, 15:33
          skånepåg   Tycker oxå det ser ut som en carnosa, har 2 stickl...   07-05-2009, 15:37
          linda84   är lite av en hoya tok å har en hel hög olika hemm...   07-05-2009, 15:54
          Ålgryte   Som skrevs tidigare vill dom gärna torka mellan va...   07-05-2009, 20:39
          Tosan   Min porslinsblomma är mer än 20 år gammal Den bl...   07-05-2009, 20:42
          Ålgryte   H.Multiflora heter din. Väldigt blomvillig och lät...   07-05-2009, 21:01
          hallonrosa   Carnosa är det nog! Tack :) Ska försöka flyt...   07-05-2009, 19:05
          linda84   Carnosa är det nog! Tack :) Ska försöka flyt...   08-05-2009, 09:08
          AstaC   Min porslinsblomma blommar också titt som tätt. Oc...   07-05-2009, 22:35
          evaisa   Jag har bara haft några Hoya, stod dom ljust blev ...   08-05-2009, 07:39
          Azur   Jag skulle vara rätt glad åt en carnosa som inte b...   08-05-2009, 09:26
          evaisa   Therese3z! Din bild har något välbekant över ...   08-05-2009, 09:29
          Therese3z   Therese3z! Din bild har något välbekant över ...   08-05-2009, 13:25
          hallonrosa   linda84 är det den lilla snoppen med brunt längst ...   08-05-2009, 10:21
          linda84   linda84 är det den lilla snoppen med brunt längst ...   08-05-2009, 11:52
          hallonrosa   nja jag tycker iaf inte att man kan missta den för...   08-05-2009, 18:03
          evaisa   Trassligare än så här kan jag knappst få till det ...   08-05-2009, 14:17
          Therese3z   Trassligare än så här kan jag knappst få till det ...   08-05-2009, 15:06
          evaisa   Therese med z! jag har svårt att ta en hel ...   08-05-2009, 16:34

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 01:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon