CITAT (gunvor @ 30-04-2009, 07:41)

Har en god vän som plötsligt blivit diabetiker - ganska illa - hur fixar jag nu hennes rabarberpaj?
Någon som har erfarenhet av olika sötningsmedel??
Hej Gunvor,
Jag har gjort rabarberpaj med Canderel som är aspartambaserat. Detta sötningsmedel tål inte lång upphettning, så jag brukar göra pajen
utan sötningsmedel och grädda den i tjugo-trettio minuter och sedan strö över den mängd sötningsmedel som behövs (se till att det sjunker ner i pajen) och grädda färdigt. Du tar samma mängd Canderel som socker ( 1dl motsvarar 1 dl).
Det finns många sötningsmedel. Det viktiga är att du tittar efter hur mycket kolhydrater respektive medel innehåller i förhållande till den mängd du ska använda. 1 dl socker ger ungefär 85g kolhydrat, 1 dl Canderel knappt någonting alls, en vanlig frukt ungefär 15g, 1 dl honung 115g kolhydrat....fruktsocker är sötare än vanligt socker, dvs inte att rekomendera för diabetiker.
En person som har diabetes har ett visst kolhydratintag att respektera per måltid. Detta är individuellt anpassat av en dietist. Det får inte bli för mycket, men inte heller för lite. Man måste även se upp med fett. Lite lite behöver en diabetiker i sin måltid men inte för mycket. Måltidsbalansen är viktig.
Hör gärna av dig om du har fler frågor. Lycka till!