CITAT (HelenJ @ 06-05-2009, 22:03)

Tom Ericsson, forskare vid SLU, lärare i Enköping och en flitig skribent i den läsvärda "Hemträdgården", sticker ut hakan och påstår att t ex Bauhaus jord 5 st för 89:- är precis lika bra som Hasselfors m fl....
Läs mer
här.
Såg också den där. Men jag skulle vilja se hur han planterar sileshår och andra surjordsväxter i bauhausjord. Tvivlar på att det fungerar särskilt bra. Det finns massvis med olika jordtyper, möjligen skiljer de marginellt ifrån varandra. Men jag tror minsann han sticker ut hakan lite väl mycket.
För odling av de flesta växterna tror jag dock det är minst lika bra, och mer ekonomiskt att köpa billig jord och blanda upp den med naturgödsel, lövkompost, leca.. och liknande för att få en bättre struktur.
Jag köper hasselfors till balkonglådorna och till inomhusväxter. U-jord, P-jord och E-jord är de jag testat. Främst tycker jag det är jordstrukturen och dess vattenhållande förmåga som varit till störst belåtenhet. Men har inte gjort några systematiska tester för att se hur växterna trivs i respektive jord-typ.