Tack Anders!
Många bra förslag där. Gullregn har du iofs rätt i men jag är inte så förtjust i vare sig blomfärgen eller fröhängena, tyvärr. Robinian däremot är en annan sak med sina vita blommor och skira blad, men jag vet att den blir både stor och kan vara litet bräcklig. Kollade upp Cinnoberapel som du tipsade och måste instämma att bladen är verkligen fina. Kan den beskäras till bredare krona kanske? Borde i så fall kunna ge en lättare skugga under.
Annars låter förstås både prydnadsapel och prydnadskörsbär intressant men jag känner inte till vilka som är vasformade och inte. "Kanzan" är det förstås, men hur stor blir den? Snabb? En flerstammig sådan vore säkert riktigt vackert. Björkarna låter verkligen vackert, särskilt flerstammiga Himalayabjörkar men jag tvekar pga storleken. Har bara ännu aldrig sett en vackert beskuren Björk men jag har förstås inte sett allt.
En sista fråga gäller Rysk oliv, eller Eleagnos angustifolia. Den skall klara lera bra och vara ganska tuff, men hur är det med hastigheten där? Och formen? Har inte direkt tålamod vänta 10 år på att få någon storlek på trädet och inte heller lust slänga ut en förmögenhet på ett fullvuxet träd. Men kanske kan Cinnoberapel eller "Kanzan" vara goda alternativ.
|