Therese med z!
mer_trassel_001.JPG ( 61.4k )
Antal nedladdningar: 31jag har svårt att ta en hel rumsbild för jag får så många pixlar då. Så det får bli två "bordsbilder" På första bilden nyanlända sansevieror från Polen o Holland o Spanien, De får stå så ett tag tills deras rötter vaknat. Sedan får de stå fönstret. De flesta av dessa har inga namn utan endast ett samlarnummer. R1881 är en. Specks 849 en annan.
mer_trassel_002.JPG ( 69.51k )
Antal nedladdningar: 24Dessa bor i sovrummet...dessutom är sovrumsfönstren knökfulla.
Varför jag samlar? Det började med att jag flyttat till en lägenhet med stora fönster och massor av södersol. Mina gamla växter gillade inte riktigt det nya klimatet, så jag skaffade succulenter men jag kom inte riktigt överens med dom. Sedan kom jag på ideen att fylla fönstren med svärmorstungor - fast olika sorter.
Och det finns massor av olika, men inte i sverige. Så för att få tag på några utöver de vanligaste fick jag ge mej ut i den "internationell sansevieriavärlden". De var inte mycket att välja på. Antingen hade jag de vanliga eller så fick jag bli "expert". Det var väldigt konstigt för mej som inte direkt är någon botaniker eller växtmänniska. Men det var så det gick till.
Nu har jag nog ett sextiotal olika sorter och jag borde inte skaffa fler för de blir väldigt stora med tiden. Men kul är det. Och lika helknäppt som det låter........
Eva