Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kan jag använda kompostjorden?, ogräs i kompostjorden
          hjert
          Inlägg 07-05-2009, 18:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 21 260

Köpte ett hus förra året o detta året tänkte jag anlägga lite nya rabatter. Min fråga är komposten som vi hittade i ett hörn av trädgården. Sambon tyckte att jag kunde använda jorden där i till mina rabatter så vi slipper slänga allt. Och jorden är det säkert inget fel på men det är ju massa ogräs som växer i osv. Då kommer jag väl få ogräs i rabatten. Vet inte hur länge denna jord har stått men säkert flera år. Någon som har några tips??? Hade varit skönt att undvika plocka ogräs hela sommaren, växer bla mkt kirskål i komposten och det är väl inte det lättaste att bli av med när jag väl fått det i rabatten, eller?

Tänkte göra en rabatt för kryddväxter och en för bärbuskar mm.

Vad skulle ni gjort, slänga eller använda???? confused.gif

Tacksam för svar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 08-05-2009, 20:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Hos mig dör både ogräs och frön i komposten. När jag hade odlingslott, var det en öppen kompost som man fick vända ibland. Nu har jag en sluten kompost (koloniföreningens stadgar kräver det) och där blir det rejält varmt. Jag vänder även den ibland, men det tycks egentligen inte behövas. Maskrosor och liknande får ligga och torka några veckor innan jag lägger sådant överst. Färdig kompost plockas ut genom skjutluckor nertill.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 14:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon