CITAT (Kajsa @ 07-05-2009, 17:39)

Kanske att The Fairy inte gillas för den är doftlös. Rosenpostens ägare har en sida med sina egna personliga ros favoriter och vad hittar man där om inte The Fairy

Det som jag tycker är lite synd, när det gäller rosen "Fairy", är att den ofta planteras tätt i grupper på solstekta torra platser, och föjden blir att rosenknopparna blir fort tråkigt bruna. Att den är doftlös är också en av de negativa aspekterna.
I vår trädgård finns en "Fairy" - köpt -92, alltså i början på min "trädgårdskarriär" - och den växer och breder ut sig i ett litet stenparti med hallonbuskar och lite vildvuxet runt i kring, och där trivs den och pryder sin plats. Faktum är också, att rosen "Fairy" som snitt- och bukettros fyller upp bra. Dessutom blommar den lite senare under säsongen , när det kanske inte finns så många andra rosor kvar i trädgården att plocka in.
Lite historia kring rosen "Fairy" är att den skapades 1932, i England av Ann Bentall, som bl a introducerade myskroshybriden "Buff Beauty" och förvaltade rostestamentet från Pembertons.
Jag har även rosen "Fairy" som stamros, och som stamros, är den också söt, tycker jag.
Jag vet egentligen inte om jag har ngn direkt "hatros". Däremot, köper jag inte så många rabattrosor, och hör(läs) och häpna: ibland kan jag tycka att Austinrosor är för glassiga i färgen - vissa kan kännas
för "framodlade"...
Slutligen ett rosarr, där "Fairy" fått vara med att fylla upp:
Redigerat av AnnammA: 09-05-2009, 08:06