CITAT (Azur @ 08-05-2009, 12:27)

Inte för att förringa SKUD, men det verkar som sagt långt ifrån accepterat. Söker man på google scholar ser man att förutom Speta själv verkar den ende som accepterar att Chionodoxa är en synonym till Scilla vara Dr Karlsson vid Naturhistoriska Riksmuseet, alla andra har behållit släktnamnet Chionodoxa.
Det kan hända Speta & Karlsson har rätt, jag kommer inte åt någon av hans artiklar och kan inte bedöma det, men resten av världen håller helt klart inte med.
Speta har också (1999) publicerat en senare artikel där han hävdar att Scilla (sensu Speta) är en onaturligt grupp, och att de enda som egentligen borde heta Scilla är en liten grupp medelhavsarter. Tyvärr kommer jag bara åt abstract, så jag vet inte om den artikeln har nån betydelse för våra trädgårdsarter.
Intressant sak jag inte visste som kom fram i min sökning: Scilla och närstående släkten har frön som sprids av myror.
Det brukar ta lite tid innan det slår igenom. Det är t ex flera år sedan Löjtnantshjärtat ändrades från Dicentra till Lamprocapnos, men fortfarande trycks det nya böcker med fel namn, och skyltar på Botan m fl platser är inte ändrade.
Allt för att göra det riktigt krångligt för oss användare...