CITAT (flaxss @ 20-04-2009, 22:42)

tycker det låter lite väl mycket att ge chili näring 3gånger per dygn, vad innehåller den näringen du använder?. och chili vill inte ha fuktig jord hela tiden det mår dom inte bra på och ännu mindre vattnas flera gånger om dagen.
ger du plantorna fel ljus så syns det ju på bladen. och även artificiell belysning kan ge skador på bladen.
Det låter väldigt mycket att ge näring 3 gånger per dygn. Innebär det att de får torsk på vatten 3 gånger per dygn?!?
Om så är fallet, är det verligen dags att plantera om till större. Eller se till att vattna en gång om dagen och vara försiktig med gödselvattningen. Vid omplantering gör jag som så att jag lägger ett lager jord på ca 2-3 cm. Grannulerat höns/kyckling-gödsel och sedan 2-3 cm jord. Därefter kommer den, förmodligen i ditt fall, väl rotade plantan. Och så på med jord och SE TILL ATT KUPERA JORDEN RUNT STAMMEN SÅ ATT FUKT INTE LIGGER OCH ORSAKAR STJÄLKRÖTA! Som kan leda till sämre motståndskraft och vissnesjuka. Man vattnar men vatten i ca 3 veckor UTAN gödsel, sedan kan man börja gödselvattna försiktigt igen.
Kom ihåg att det är aldrig bra att gå från 1 liter till 5 liter eller 10 liter. Gå dubbelt. 1 liter till 2 liter osv. Orsaken till detta är att rötterna delar sig inte förän de når krukkanten. För stort omplanteringssteg hämmar plantans utveckling. Och det leder till mycket sämre dränering, tillväxt och stor risk för att vatten dröjjer sig kvar för länge i jorden. Och det leder till surare jord och vissnesjuka, men även att plantan får sämre resistens mot sjukdomar och skadedjur.
Lite om vattning:
Som någon sa ovan gillar de flesta chili att torka ut något mellan vattningarna. Och när man vattnar ska man ha kuperat runt stammen och vattna vid kanterna. Detta för att inte plantan ska drabbas av stjälkröta. Men även för att det gynnar tillväxten av rötternas spriding och således näringsupptag. Och det är viktigt därför att det krävs för att plantan ska kunna ta upp tillräckligt när den ska tillverka frukterna och strukturen på hela plantan.
Jag såg på bilderna ovan att jorden låg tämligen fri. Chili tokälskar att man ytgödslar med gräsklipp! Dvs man tar vara på nyklippt gräs och täcker ytan med 3-5 cm. Detta vattnar man ovanpå. Detta för ner näring och ämnen, men gör även att det blir en helt annan ekologi under och en mycket mer balanserad väta då det håller kvar vätskan i jorden bättre. Och man slipper vattna fullt lika ofta vilket plantan mår bra av.
Och en annan sak som fick mig att svettas är nässelvatten. Chili är galen i det, just för att det innehåller moderat med kväve, men MASSOR av Kalium! Och Kalium är viktigt för fruktbildningen. Och det är gratis!
Sedan ska man aldrig vattna en planta som står i sol. Ta undan den i skugga. Vänta lite. Vattna med fingertoppskänsla vid kanterna. Jag vattnar så det rinner genom vatten och ut på fatet under. Låter den suga upp tillbaka och lyfter på krukan för att känna hur tyngden ökar. Varken för mycket eller för lite ska det vara.
Och det är så man ska göra helst när man känner efter om det behöver vattnas. Lyft och känn efter och titta på jorden, samt tittat på bladen. Bladen blir nämligen ospänstiga när det är dags att vattna. De återfår spänsten snabbt efter de får vätska igen. Chili är väldigt tålig och lättskött på så sätt.
Värme:
27 grader tror jag stod ovan. Chili trivs bäst 20-25 grader och fuktigt. Fuktighet är bra att hämma mot spinnkvalster. De gillar torr miljö. Chili gillar ofta antingen ute i solen och lite vind. Eller som habanero osv. fuktig växthusmiljö aka tropisk miljö. 30 grader är inte bra!
Och det finns en anledning till varför 20-25 grader också. Över 26 grader och speciellt 28-30 så förstörs pollenets egenskaper och det blir mycket svårare för befruktning av blommorna.
Okej..

Över till de gula bladen:
Det kan vara följande:
Vissnesjuka - Inte vattna ofta. Mer sällan. Torka mellan lite granna.
Kaliumbrist - Jag körde uringödsling det här året och mina hot lemon samt en paprika och 2 busktomater har gulnat och ser lite svedda ut nästan. Och det är symptomet på kaliumbrist. Så jag gick tillbaka till växtnäringen jag hade stod tills nässlorna för nässelvatten kan tillverkas om en vecka eller så.
Uringödsling har däremot visat sig riktigt bra för gräsmattan dock. Den växer utav bara helskotta. Nästan så man kan se någon timme efter hur den gått totalt galen där den fått 10 delar utspädd med vatten på sig. Och det motverkar mossan väldigt bra då tricket att undvika mossa är gödsel till stor del.
Dock verkar det som om uringödsling har taskigt med kalium. I alla fall mitt ^^
Man bör vara uppmärksam på att det är riktigt viktigt att man får med viktiga ämnen i rätt jord till chili. Jag kör 2 omplanteringar i såjord innan de får komma ner i grövre P-jord, men 10% vermaculit iblandat. I den finns med ämnen som räcker ett bra tag, men det som drar först är ämnen som kväve och kalium.
Det som fick mig att börja med chili var faktumet att min magsmärta/halsbränna la av direkt när jag käkade fefferoni. Testade med chili och var samma sak där. Köpte en bok som Philippe Plönninge skrivit om chili och på den vägen är det. Nu är man totalt såld på det hela. Kan starkt rekomendera hans chilibok.
Hoppas det löser sig det där