CITAT (MimmiH @ 11-05-2009, 11:19)

Det var ju en negativ bild av ekologisk odling - tror det finns mer kunskaper inom branschen än de du beskriver. Variationer där som bland konventionellt odlande bönder.
Precis som att inte konstgödsel övergöder vattendragen.
Självklart ska de som orkar odla ekologiskt ha betalt för slitet - man kan ju inte kräva att de ska jobba ideellt.
jag har inte påstått att konstgödsel inte bidrar till övergödning.
däremot så är det så att givan hamnar där den ska för att komma växten till godo, lite vid sidan av och strax under utsädesraden.
konstgödsel (och även bekämpningsmedel) är såpass dyrt att man inte "vräker på" som många tror.
vill jag att min spannmål ska ha tillgång till 90 kg N/ha så räknar jag ut hur stor mängd gödning jag behöver så ut, gör utmatningsprov på såmaskinen för att komma så nära som möjligt och sen kör jag en begränsad areal och stämmer av att resultatet i verkligheten stämer med vad utmatningsprovet sa, om inte så korrigerar jag.
dessutom så finns det ju gott om olika blandningar som gör att förhållandet mellan N, P och K hamnar där det ska.
skulle jag däremot sprida stallgödsel för att uppnå 90 kg N/ha så kommer det att göra att givan av P och K hamnar långt över grödans/markens behov.
CITAT
Att använda naturgödsel i odling är ju att ta tillvara på gödning som redan finns istället för att tillverka konstgödsel.
jag menar inte att man ska byta ut stallgödsel mot konstgödseln utan att man ska gödsla med måtta.
exempelvis så kan man ju tillgodose behovet av P och K med hjälp av stallgödsel och sen använda sig av ren N-gödning. typ Axan (N27+S)