CITAT (Azur @ 11-05-2009, 11:26)

Svårt problem. Vet inte hur jag själv skulle gjort i en sån situation. Fånga och kastrera eller avliva känns som de två bästa lösningarna, beroende på hur säker man kan vara att det inte är någons frigående katt. En fördel med kastrering, förutom att kisset slutar lukta, är att han antagligen kommer att fortsätta hålla revir, dvs han blir inte omedelbart ersatt med en ny okastrerad hankatt utifrån.
Jag tror f.ö. inte miljöproblemen med vildkatter i sverige skall överdrivas - katter har svårt att överleva våra vintrar om de inte får skydd och mat, så "riktiga" vildkatter finns egentligen bara i allra sydligaste sverige och där folk medvetet matar och skyddar katterna. Det är betydligt värre i USA och centraleuropa.
Är lite förvånad att höra att katthemmen är överfulla. När vi skulle skaffa katt #2 för ett par år sedan kollade vi med katthemmen härikring (norra stockholm), men de hade då en fyra månaders väntelista för att få adoptera katt.
Ja du, då har du nog alldrig varit i dom södra förorter till Stockholm, där jag bor så finns det en kolloni som nog är ca ett femtiotal stort,och jag lovar dom är riktiga vildkatter som man ser lättast på morgon och kväll,ja folk matar dom.