Full version: Trött på katter!
Sidor: 1, 2
Jolijoli
Nu har ngn katt bestämt sig för att den äger vår balkong och delat med sig av sin urin. Detta är andra gången den gör det och hela lägenhetens lufttillförsel är därifrån. Ni kan nog undra vad det det stank i hela lägenheten...

Får poängtera att det är huslösa katter som bara strör omkring och vi lyckades få en lägenhet på bottenvåning sad.gif

Ngn som har något tips på hur man kan "skrämma" iväg katterna på vår balkong. Hund är uteslutande smile.gif
Råttgift har vi uteslutit eftersom ngra grannar har utekatter. Det finns inget "katthem".

Alla övriga förslag är välkomna!
MariaS
Kontakta miljö & hälsa. De är skyldiga att ta hand om lösdrivande vildkatter! De är ockå skyldiga att kontrollera om katten ägs av någon och placera den på katthem.

Myosotis
"Finns inget katthem"? Det finns en massa folk som hjälper hemlösa katter att hitta hem. Tråkigt med kattpisslukten, det är verkligen inte kul. Har du testat att spruta vatten på dem?
Red Top
Det finns/fanns? "Kattbort" på sprayflaska i zoobutiker. Katterna gillar inte doften, men vi tvåbenta känner inte av den smile.gif
Jolijoli
"Finns inget katthem".

Det var vad fastighetsskötaren sa. Det finns ingen som kommer och tar hand om dem. Jag pratar inte om en eller 2 st utan det är många

Jag läste på Göteborgs katthems hemsida att katterna ändå får avlivas efter 3 månader, vilket är vanligt eftersom det är svårt att hitta hem till dem. Enda sättet för att minska besvären är att tillfångata dem, kastrera och sedan släppa ut dem igen. Då kissar de inte överallt och honorna löper inte, så man märker knappt av dem. Men det är ett program som inte en vanlig medborgare gör, det är för omständigt, det bör vara en organistation som kan det.
Snöflinga
CITAT (Jolijoli @ 05-03-2009, 22:51) *
Nu har ngn katt bestämt sig för att den äger vår balkong och delat med sig av sin urin. Detta är andra gången den gör det och hela lägenhetens lufttillförsel är därifrån. Ni kan nog undra vad det det stank i hela lägenheten...

Får poängtera att det är huslösa katter som bara strör omkring och vi lyckades få en lägenhet på bottenvåning sad.gif

Ngn som har något tips på hur man kan "skrämma" iväg katterna på vår balkong. Hund är uteslutande smile.gif
Råttgift har vi uteslutit eftersom ngra grannar har utekatter. Det finns inget "katthem".

Förstår att det kan vara ett problem .... vattenspruta, citronsyra och schasande är väl vad jag kan komma på just nu dunno.gif Att ni på allvar skulle använda råttgift, om inte grannarna hade katter, hoppas jag var en oövertänkt åtgärd nono.gif
Sussie F-Flower
Ja, det här är ju inte roligt! Jag har samma problem själv på min altan men jag brukar ha duschflaskan med vatten. Katten sticker ju direkt då, men ibland så hinner jag inte spruta, då räcker det att jag öppnar altandörren.
Och är jag inte hemma.... ja, då kan den husera så länge den vill hos mig... -fear-.gif

Har själv funderat på vad man skulle kunna ha som skrämmer.
Jolijoli
Nej, jag hade nog inte kunnat använda råttgift. Men med tanke på hur det stinker.... hade det inte förvånat mig om någon annan hade gjort det. Bara för att katter används som sällskapsdjur tycker jag inte att det är ok att de kan leva ute vilt hur som helst. Ormar tillfångatas och hundar lämnas inte utan tas omhand. Vad är skillnaden egentligen? Jag har inga speciella känslor för just katter, de är som vilka andra djur som helst för mig. Råttor är sällskaspdjur för många barn, men det är inte många som skulle tveka om de inkräktade deras källare. Bara för att dra en parallell smile.gif
Katterna inkräktar min balkong. Jag hade inte kunnat sova på ett bra tag om jag hade gjort det, men vart går gränsen? Om det är 10 katter som strör omkring eller 30? De blir ju inte direkt färre.
En av katterna, tror det är mamman till flera andra, har äckliga bölder i ögonen. Det ser ut som infektioner av ngt slag. Det är inte juste att låta de leva så heller, det är inte deras rätta miljö.
Jag tror att grannen ger de mat, det är därför de är i närheten. Men jag kan ju inte förbjuda dem att göra det heller.

Jag tycker personligen att det är lika avsmakande som att ha råttor i området. Det är inte så att jag tycker illa om katter, men jag tycker att de hör hemma i hus med gård, på bondgården eller i skogen. Absolut inte i förorten, ute bland hyreshus. Många har katter i lägenhet och trivs med det och det är helt upp till dem men jag tycker personligen att de borde ha samma villkor som för hundägare. Varför ska det vara undantag? Hade det varit hundar som kissat i andras balkonger så hade det blivit ordentligt liv.
Man får inte ens rasta hunden i bostadsområdet, men hus- och vildkatterna kan göra sina behov varsomhelst.

Påminner lite om teneriffa med sina herrelösa katter och hundar, ja det var en stark jämförelse, men ni förstår nog vinken.

Detta kan upplevas som starka åsikter men man får tycka olika smile.gif Och så är jag uppretad över odören på min balkong. Mest av allt är jag irriterad över att jag vet att mina kommande planteringar inte kommer att få vara ifred, de började gräva i de jag hade i höstas. sad.gif
Kryddan03
Har ingen aning om de verkligen funkar men det kanske kan vara värt att testa:
Djurskrämma
Elendil
Jag förstår att du är trött på att det luktar kattpiss!

Jag älskar katter och föder upp katter men jag förstår mycket väl de som inte tycker om katter, jag vill inte heller ha främmande katter som kissar på mina utemöbler osv. (Fast egentligen är det utekattägarna som man ska vara irriterad på wink.gif )

Ett sätt att skrämma iväg katter är att sprida ut fertil-hankatt kiss i landen det brukar inte lukta så farligt eftersom det hamnar i jorden, dock kan det säkert i viss mån dra till sig löphonor och de är inte alltid så roliga när de galer utanför fönstret...

Jag har prövat några "gröna kulor" som finns på zooaffären, kommer inte ihåg vad de heter men det fungerade bra hos mig för att hålla utekatterna borta från landen. Citron verkar avskräckande för många katter, kan vara värt att prova att lägga ut eller spreya pressad citron. Spruta vatten på katterna kan fungera. Det finns "fy-spray" som man sprayer på t.ex. möbler (inte på växter, egen erfarenhet... ) men jag har inte haft så bra erfarenheter av det.

Det som är viktigt är att du tvättar balkongen med något som tar bort urinlukten, t.ex. attiksprit, urine-off eller piss-off. Det finns flera olika märken på urinborttagare, en del har citrondoft. Tvätta nogrannt och flera gånger, tänk på att klorin kan dra till sig katter.

Ring kommunen och be om hjälp med situationen, är katterna dessutom sjuka måste de tas omhand. Om din granne ger katterna mat kan det vara så att h*n ses som ansvarig för katterna.
Solstorm
Att lägga ut citronskal kanske har en mild avskräckande effekt. Strö ut vitpeppar lär vara bra men får ju upprepas ifall det regnar in på balkongen.
mojan
Jag instämmer: Citrus är det många katter som inte gillar. Jag lägger clementin/apelsin/citronskal på platser där min katt inte får vara och han undviker lukten. När skalen torkat lägger jag dit nya. Detta gäller inomhus hos oss men det kan vara värt att prova.
Motti
Citronskal är bra att lägga ut som sakt !I dag är det så att vi har i Sverigen över 100 000 hemlösa katter och katthemmen är fyllda till breden av dom .Katterna är ju inte skuld till det här pissandet utan ägarna eller dom som ägt katten men slängt ut den eller flyttat ifrån den.Katter gör just bara det som är naturligt för dom när de är fertila,att pissa in revir och jaga partners !det ligger i deras naturliga betende.Det är som sakt de som skaffar katter som ska se till att kastrera sina katter innan de får gå lösa ute.En kastrerad katts urin luktar inte och en kastrat är inte lika sugen på att pissa till sig honor över allt.Tyvär är det få komuner som inset det stora problemet med hemlösa katter och hur de fortsätter att föröka sig,det måste till en lag som säger att katter inte få släppa ut okastrerade och utan ID-märkning.
pejori
CITAT (Jolijoli @ 05-03-2009, 23:14) *
"Finns inget katthem".

Det var vad fastighetsskötaren sa. Det finns ingen som kommer och tar hand om dem. Jag pratar inte om en eller 2 st utan det är många

Jag läste på Göteborgs katthems hemsida att katterna ändå får avlivas efter 3 månader, vilket är vanligt eftersom det är svårt att hitta hem till dem. Enda sättet för att minska besvären är att tillfångata dem, kastrera och sedan släppa ut dem igen. Då kissar de inte överallt och honorna löper inte, så man märker knappt av dem. Men det är ett program som inte en vanlig medborgare gör, det är för omständigt, det bör vara en organistation som kan det.

Förstår din tankegång, men om det nu finns så många hemlösa katter där du bor, samt en del uppenbart sjuka djur våre det då inte bättre att djurhemmen tar in och ev. avlivar så dom slipper lida?
Tror inte att katterna per automatik mår bättre, för att dom kastreras och sedan släpps ut igen.
Dom har fortfarande inget hem.

Låt miljö och hälsokontoret ta hand om problemet om nu hyresvärden inte tar sitt ansvar där.
Anic
Nu vet jag inte vilket katt hem du tittat på i gbg, men jag vet bara 2 katthem i gbg värt namnet, göteborgskatthjälp och göteborgs djurskydd och ingen av dem använder sig av 3 månaders regeln. Sen finns djurens vänner i gbg, men dem ska man passa sig för, för djur vänner är de inte direkt.

Vart bor du? Det finns många projekt runt om i gbg med personer som försöke hjälpa katter, dina kattgrannar kanske tillhör dem.

TNR är en väldigt bra metod mer finns att läsa här

Tyvärr tar inte länstyrelsen sitt ansvar när det gäller hemlösa katter utan det ligger helt på individers egna goda vilja och insatser. Det enda kommunen gör är att möjligen skjuta dem, risken fins då att även tamkatter med ägare strycker med.
Rosmarin
CITAT (Jolijoli @ 05-03-2009, 22:51) *

Hej! Jag har inte läst hela tråden så det kan hända att någon annan gett dig samma eller liknande råd som jag. Ber om ursäkt i så fall.

Jag är kattägare och jag älskar katter. Jag vill däremot inte att mina katter ställer till problem vare sig i mitt hus eller hos mina grannar. Det är mitt ansvar att se till att de inte ställer till med otrevligheter.

Det finns olika sätt att göra en plats oattraktiv för en katt. Och andra saker som attraherar dem.
Katten är ett djur som är en stor livsnjutare. Om den hittar en solig balkong med dynor på bänkarna så är det nästan självskrivet att den lägger sig där. Eller en varm och mysig solstol t.ex! Mmmm...så underbart!!!

En katt jag hade hade väldiga problem att bli rumsren. Hon gick och skvätte i hörnen lite överallt och det var INTE roligt!!! Det man kan göra i ett sådant fall är att tvätta överallt där man inte vill att katten ska infinna sig med soda. Kaustiksoda TYCKER DE INTE OM!!! Sodan är doftlös efter tvätt så det är inte störande för människor. Använd handskar vid hanterandet eftersom soda är starkt. Dosering ca 100 g/liter vatten. Om du t.ex tvättar hela golvet på terassen med detta så borde katterna inte vilja installera sig där.

Jag har hört att ättikssprit också ska ha avstötande effekt på katter men jag har inte provat. Kanke du kan ställa en liten skål på terassen?

Använd INTE klorin: Klorin drar till sig katternas intresse och får dem att vilja markera sitt revir.

Med vänlig hälsning; Rosmarin
Blomstertanten
CITAT (Jolijoli @ 05-03-2009, 23:14) *
"Finns inget katthem".

Men jisses , inte menar väl nån på fullt allvar att man ska kastrera katterna och sedan släppa ut dom vind för våg igen ????? -fear-.gif
Då är det väl mer humant att avliva katterna istället för att kastrera dem !
Anic
CITAT (Blomstertanten @ 10-03-2009, 16:37) *
Men jisses , inte menar väl nån på fullt allvar att man ska kastrera katterna och sedan släppa ut dom vind för våg igen ????? -fear-.gif
Då är det väl mer humant att avliva katterna istället för att kastrera dem !

Det finns många fördelar med TNR, och det är inte bara att släppa ut dem heller vind för våg, så fungerar det absolut inte. läs gärna här vad det igentligen innebär med TNR, det finns väldigt lyckade TNR kolonier i gbg. Sen kan man ju frågas sig hur lycklig en död katt igentligen är och det är inte alla katter som trivs i fångenskap även om de flesta hemlösa katter lär sig att uppskatta det så finns det tyvärr inte så många som vill öppna sitt hem för dem.
Blomstertanten
CITAT (Anic @ 10-03-2009, 16:48) *
Det finns många fördelar med TNR, och det är inte bara att släppa ut dem heller vind för våg, så fungerar det absolut inte. läs gärna här vad det igentligen innebär med TNR, det finns väldigt lyckade TNR kolonier i gbg. Sen kan man ju frågas sig hur lycklig en död katt igentligen är och det är inte alla katter som trivs i fångenskap även om de flesta hemlösa katter lär sig att uppskatta det så finns det tyvärr inte så många som vill öppna sitt hem för dem.

En död katt är inte lycklig men inte heller olycklig ! Och hur lyckliga är dessa katter ???
Ska man verkligen till "varje pris" rädda vartenda djur ? unsure.gif Och vad händer med den naturliga floran och faunan när vi människor påverkar på alla möjliga vis ? Dessa katter hör ju inte hemma i vår natur egentligen.
Anic
CITAT (Blomstertanten @ 10-03-2009, 16:58) *
En död katt är inte lycklig men inte heller olycklig ! Och hur lyckliga är dessa katter ???
Ska man verkligen till "varje pris" rädda vartenda djur ? unsure.gif Och vad händer med den naturliga floran och faunan när vi människor påverkar på alla möjliga vis ? Dessa katter hör ju inte hemma i vår natur egentligen.

som sagt läs gärna vad TNR innnebär.
Motti
Frågan är ju också hur man ska hitta hem till hundratusen hemlösa katter (det sägs ändå vara lågt räknat) ?vi kan inte spara på alla,vet katter som suttit instängda i burar i flera år på katthem ,tycker inte det är någon särskillt bra lösning och inte human heller för en katt.I jönköpings kommun avlivades katterna efter tre veckor om ingen frågat efter dom,där hämtade jag min nu 8 årige katt,Jönköpings kommuna har inget katthem längre utan istället har vi Djurens vänner .Vi måste nog innse att vi får avliva en del katter det är inte realistiskt att spara alla och att de sen ska sitta instängda på katthem i flera år ,att kastrera och släppa ut igen tycker jag personligen är orealistiskt,många katter är eller blir sjuka av parasiter typ mask blir påkörda och få vistas ute i våra bistra vintrar och dessutom få svälta,tycker inte det är speciellt realistikt eller humant inte i vårt klimat.
Anic
"spara", det ju inga prylar vi pratar om som vi kan slänga i soperna när vi tröttnat, utan levande varelser. Samma sak kan sägar om föräldralösa barn i afrika, men då skulle det bli ramaskri. Även om man inte anser katters liv vara värdefulla så finns det andra fördelar med TNR. Läs vad det innebär innan ni dömmer ut det, katterna blir avmaskade, får vinterisolerade kojor, blir matade och får regelbunden tillsyn, vid behov fångas de in och kommer till veterinär. Och om de blir tamma och börjar söka social kontakt försöks ett hem ordnas.

Påkörda kan alla utekatter bli.
Jolijoli
Verkar nu som om det händer lite ändå. Miljö och hälsa ska komma och göra punktinsatser här ute nu. Ska nu tvätta balkongen i kausisk soda också som jag fick tips om här, tackar! Nu kommer solen fram och då vill man ju gärna sätta igång med odling smile.gif
Farbror Blå

jag stannar hemma hos min husse som tycker om mej!

[attachment=32759:Foto002b..jpg]
Jolijoli
Jag hällde ut en blandning av kausik soda och vatten för några dagar sedan strax efter att de förbättrat stängslet under balkongen... inget kattpiss hittills. Jag kanske vänjer mig vid att det inte kommer att lukta längre...*ler*

Många tack för alla tips!!
CillaM
CITAT (Jolijoli @ 08-04-2009, 16:29) *
Jag hällde ut en blandning av kausik soda och vatten för några dagar sedan strax efter att de förbättrat stängslet under balkongen... inget kattpiss hittills. Jag kanske vänjer mig vid att det inte kommer att lukta längre...*ler*

Många tack för alla tips!!

Vad är det som säger att en huslös/hemlös katt är den som skvätter/pissar hos dig? Det kan mycket väl vara en av dina grannars katter som är i farten.

Och kaustiksoda är starkt frätande och vad jag vet får man inte hälla ut det, någonstans.
Jolijoli
CITAT (CillaM @ 08-04-2009, 19:53) *
Vad är det som säger att en huslös/hemlös katt är den som skvätter/pissar hos dig? Det kan mycket väl vara en av dina grannars katter som är i farten.

Och kaustiksoda är starkt frätande och vad jag vet får man inte hälla ut det, någonstans.

Mitt i storstanförort, 5-7 katter utan halsband och en av katterna har bölder i ögonen. De bor nu under grannens balkong. Jag är helt övertygad om att det inte är någon grannkatt. Katterna är ett känt problem i området så det är inget jag hittar på, tyvärr. Självklart finns det grannar som har katter i området och har nu blivit erbjudna gratis kastrering av hyresvärden för att minska fortplantning med vildkatterna. Det har satts in punktinsatser för att få bukt med problemet i området nu under vår/sommaren.

Jag kan säga att efter 4 omgångar av kattpiss i hela lägenheten så tar man till det som finns för att få bukt med lukten/katterna. Jag väljer att inte ha djur hemma pga av olägenheterna kring dem och ska inte behöva stå ut med den odör som de markerar med.
Jag har informerat husvärden och han sa inte emot. Lösningen var mycket utspädd och området under var inhägnat. Det är inte värre än klorin. Självklart vill jag inte behöva ta till sådana metoder, men det var inte för att göra någon form av vinst, bara få en andbar luft. Försöker tom äta så mycket ekologiskt som möjligt smile.gif

Jag har nu fått en kattskrämma som tjuter vid rörselse. Det verkar fungera fint för jag har inte sett eller känt lukten av kattpiss på ett bra tag. Den kan jag rekommendera varmt om någon har problem med katter vid balkonger. Den finns två lägen på den, och det är bara det starka ljudet som fungerar. Låter ungefär som när det tjuter i öronen smile.gif
Daniel83
CITAT (Blomstertanten @ 10-03-2009, 17:58) *

Har läst länken och undrar samma sak, hur kan man försvara ett utsättande av förvildade katter när man betänker den vilda naturliga faunan? Är en eller hundra vildfåglars liv så mycket mindre värd än en katts? För det är där vi hamnar, om man nu inte matar katterna väldigt bra, och säkert även då så ser man till att en väldig massa andra djur får strycka på foten.
Nä att avliva de katter som det inte går att få nya hem till är det mest djurvänliga i längden. Man måste ha samma lagar och regler för lata kattägare som för oss hundägare. Katten får vara lös under uppsikt, kan man inte skötta sig så får det konsekvenser. På det visset så behöver man inte oroa sig över att massa katter blir överkörda och skadade i trafiken, med ledsna ägare och bilister som följd för att nu inte talla om katter. Att låta katter pissa och skitta överallt vind för våg är inte okej, vill man ha kattskit i jordgubbslandet så får jag väll fixa det själv, men eftersom få vill ha det eller nedpissade balkonger och möbler så borde man ju få slippa. Man kan ju fråga sig hur mycket dessa katter lider när de släppts ut också och hur mycket lidande som är försvarligt med motivationen att de i alla fall får leva vidare.
Snöflinga
CITAT (Daniel83 @ 11-05-2009, 01:16) *
Har läst länken och undrar samma sak, hur kan man försvara ett utsättande av förvildade katter när man betänker den vilda naturliga faunan? Är en eller hundra vildfåglars liv så mycket mindre värd än en katts? För det är där vi hamnar, om man nu inte matar katterna väldigt bra, och säkert även då så ser man till att en väldig massa andra djur får strycka på foten.
Nä att avliva de katter som det inte går att få nya hem till är det mest djurvänliga i längden. Man måste ha samma lagar och regler för lata kattägare som för oss hundägare. Katten får vara lös under uppsikt, kan man inte skötta sig så får det konsekvenser. På det visset så behöver man inte oroa sig över att massa katter blir överkörda och skadade i trafiken, med ledsna ägare och bilister som följd för att nu inte talla om katter. Att låta katter pissa och skitta överallt vind för våg är inte okej, vill man ha kattskit i jordgubbslandet så får jag väll fixa det själv, men eftersom få vill ha det eller nedpissade balkonger och möbler så borde man ju få slippa. Man kan ju fråga sig hur mycket dessa katter lider när de släppts ut också och hur mycket lidande som är försvarligt med motivationen att de i alla fall får leva vidare.

Instämmer helt ... bra skrivet Daniel.
pinhead
tyvärr är det ju inte så att det är katternas fel , det är det aldrig . det är alltid djurägarens fel

men som jag läste , testa med skålar som innehåller ättika , mina gillar det inte iaf

sen kontakta katthem runt dig , vissa har transporter eller åker ut själva och hämtar katter , dom har sina rutiner att följa men sök då ett seriöst katthem för katternas skull då blir dom glada och du blir glad så alla vinner på det =)

sen finns det en sida på Ifokus (hittekatten) där sitter kattfolk från hela sverige och försöker hjälpa katter och varandra

kan vara värt ett försök iaf =)
Azur
Svårt problem. Vet inte hur jag själv skulle gjort i en sån situation. Fånga och kastrera eller avliva känns som de två bästa lösningarna, beroende på hur säker man kan vara att det inte är någons frigående katt. En fördel med kastrering, förutom att kisset slutar lukta, är att han antagligen kommer att fortsätta hålla revir, dvs han blir inte omedelbart ersatt med en ny okastrerad hankatt utifrån.

Jag tror f.ö. inte miljöproblemen med vildkatter i sverige skall överdrivas - katter har svårt att överleva våra vintrar om de inte får skydd och mat, så "riktiga" vildkatter finns egentligen bara i allra sydligaste sverige och där folk medvetet matar och skyddar katterna. Det är betydligt värre i USA och centraleuropa.

Är lite förvånad att höra att katthemmen är överfulla. När vi skulle skaffa katt #2 för ett par år sedan kollade vi med katthemmen härikring (norra stockholm), men de hade då en fyra månaders väntelista för att få adoptera katt.
Jolijoli
TNR-metoden verkar vara det enda som fungerar. Så länge det finns föda spelar det ingen roll om katterna avlivas. Nya tar deras plats. De ska alltså kastreras så att de inte stör någon och sedan försvinna av sig själva succesivt eftersom de inte kan föröka sig. Kom inte riktigt ihåg vart metoden kommer ifrån men den är väl beprövad. Katthemmen har katterna i några månader och sedan avlivas dem. De rekommenderar själva TNR-metoden.
andersen
CITAT (Azur @ 11-05-2009, 11:26) *
Svårt problem. Vet inte hur jag själv skulle gjort i en sån situation. Fånga och kastrera eller avliva känns som de två bästa lösningarna, beroende på hur säker man kan vara att det inte är någons frigående katt. En fördel med kastrering, förutom att kisset slutar lukta, är att han antagligen kommer att fortsätta hålla revir, dvs han blir inte omedelbart ersatt med en ny okastrerad hankatt utifrån.

Jag tror f.ö. inte miljöproblemen med vildkatter i sverige skall överdrivas - katter har svårt att överleva våra vintrar om de inte får skydd och mat, så "riktiga" vildkatter finns egentligen bara i allra sydligaste sverige och där folk medvetet matar och skyddar katterna. Det är betydligt värre i USA och centraleuropa.

Är lite förvånad att höra att katthemmen är överfulla. När vi skulle skaffa katt #2 för ett par år sedan kollade vi med katthemmen härikring (norra stockholm), men de hade då en fyra månaders väntelista för att få adoptera katt.

Ja du, då har du nog alldrig varit i dom södra förorter till Stockholm, där jag bor så finns det en kolloni som nog är ca ett femtiotal stort,och jag lovar dom är riktiga vildkatter som man ser lättast på morgon och kväll,ja folk matar dom.
ängsvädd
CITAT (Jolijoli @ 05-03-2009, 23:51) *

Näta in balkongen - ber om ursäkt om det förslaget lagts redan - har ej läst tråden.
Gossen Ruda
Bergiper inte heller detta daltande med vildkatter. Det finns eller åtminstona fanns ett sånt där kattgetto med sterileserade katter vid Säterigatan en bit från där jag bor. Om man nu lyckats fånga katterna varför då lägga ner en massa jobb på att sterilisera dom och sen släppa ut dom för att jaga småfåglar igen? Vi skjuter av älgar, rådjur, grävlingar, rävar, björnar, järvar mm. Lägger ut råttgift och sätter ut fällor. Ok, det finns verklighetsfrämmande individer som anser att vi skall ge älghonorna p-medicin istället. Skall vi börja fånga in kloakråttor också för att sterilisera dom och släppa ut dom igen? Katten hör inte hemma i vår natur och skall bort därifrån, precis som man utrotar getter och andra skadedjur på Galapagosöarna.
Azur
CITAT (andersen @ 11-05-2009, 16:12) *
folk matar dom.
Där har du det riktiga problemet.

CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 18:02) *
Om man nu lyckats fånga katterna varför då lägga ner en massa jobb på att sterilisera dom och sen släppa ut dom för att jaga småfåglar igen?

För att nötet som matat ihop kolonin inte bara skall mata ihop en ny koloni.

CITAT
Katten hör inte hemma i vår natur

Mjaaaa... Den (Felis silvestris, dvs föräldrarten) har i alla fall funnits här i sen tid, och kan väl sägas höra hemma här ungefär lika mycket som visent eller myskoxe. Även om man inte köper det argumentet har vi haft ändå haft frispringande katter längre än vi haft flodkräftor. Man får nog betrakta den som ett ganska etablerat inslag i människans närmiljö.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 11-05-2009, 18:14) *
Mjaaaa... Den (Felis silvestris, dvs föräldrarten) har i alla fall funnits här i sen tid, och kan väl sägas höra hemma här ungefär lika mycket som visent eller myskoxe. Även om man inte köper det argumentet har vi haft ändå haft frispringande katter längre än vi haft flodkräftor. Man får nog betrakta den som ett ganska etablerat inslag i människans närmiljö.

Under den postglaciala värmetiden för kanske 5000 år sen fanns den Europeiska vildkatten här, det är sant. Man har hittat ben i kulturlager men eftersom den är helt omöjlig att tämja så har den förmodligen varit människans jaktbyte. Lagom middagsmat för en familj. Skall vi acceptera katter så får vi nog acceptera råttor också, djur som djur? Dags att börja lägga ut mat till dom så dom kan få komma upp ur dom stinkande avloppen.
Gossen Ruda
Fortsätter skriva, jag var tvungen att röra om i middagsmaten. Vildkatten försvann från Sverige för flera tusen år sen och katten dök upp först när människan tog hit den nubiska katten. När detta skedde är jag tveksam över, det kan inte ha varit så många 100 år sen. Kräftan har nog funnits här sen strax efter istiden.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 18:21) *
Under den postglaciala värmetiden för kanske 5000 år sen fanns den Europeiska vildkatten här, det är sant. Man har hittat ben i kulturlager men eftersom den är helt omöjlig att tämja så har den förmodligen varit människans jaktbyte.
Den kan tämjas. Den har hållits och kanske hålls som tamkatt i bl.a. Ungern, plus förstås att den faktiskt är vildformen av tamkatt.
CITAT
Skall vi acceptera katter så får vi nog acceptera råttor också, djur som djur?
Som inslag i svensk natur? Ja, jag accepterar råttor, men det är skillnad mellan att acceptera och uppmuntra. Jag matar inte vildkatter och ser gärna att de kastreras för att hindra att de blr för många, och för att undvika sanitär olägenhet.

Att de tar smådjur i närområdet ser jag inte som nåt problem; småfåglarna och mössen klarar ju bevisligen att ersätta förlusterna.

EDIT: Flodkräftan tros ha tagits hit under medeltiden. Äldsta arkeologiska fynden av tamkatt är från vikingatid, dvs den är ungefär lika hemtam i Sverige som gran.
Gossen Ruda
Enligt dom uppgifter jag har är vildkatten inte tämjbar men det är möjligt att det går hjälpligt. Om det nu är renrasiga vildkatter, det kan finnas nubiska gener i dom precis som det kan finnas europeiska gener i den nubiska katten som finns här nu.

Det om flodkräftan var intressant i sig men har knappast med saken att göra, kräftorna kryper inte upp i träden och tar fåglar. Visst klarar fåglarna av att reproducera sig men accepterar man att fågelungar svälter ihjäl i bona för att katter tar deras föräldrar så måste man väl acceptera att vildkatter skjuts av som dom skadedjur dom är. Jag lyssnar hellre på fåglarna sång än ser på katter.

Beträffande vildkatter i Sverige så är fynden från stenåldern för ca 8000 år sen. När den försvann har jag inte hittat någon uppgift om. Närmaste populationen nu är spridda fynd i mellersta och södra Tyskland.

Det skulle vara intressant att se vad som händer om man inte matar vildkatter alls, hur många som blev kvar och hur långt norrut dom skulle finnas. Fast blödiga människor är svårstoppade. Det är såååååå synd om dom "stackars" katterna.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 19:03) *
Om det nu är renrasiga vildkatter, det kan finnas nubiska gener i dom precis som det kan finnas europeiska gener i den nubiska katten som finns här nu.
Ja, det är riktigt, de korsar sig. Det är ett stort problem för bevarandet av den europeiska vildkatten.

CITAT
Det skulle vara intressant att se vad som händer om man inte matar vildkatter alls, hur många som blev kvar och hur långt norrut dom skulle finnas.
Den enda förment "självgående" population jag hört talas om är den på Revingehed. Tydligen är det kombinationen milda skånska vintrar (viktigt för ungarnas överlevnad) och god tillgång på kaniner som gör det möjligt för dem att självföröka där.
http://www.jstor.org/pss/1381089

En ekolog jag talat med ansåg dock att om det inte var för att det ständigt kom in nya katter skulle de långsamt dö ut där också.

CITAT
Fast blödiga människor är svårstoppade. Det är såååååå synd om dom "stackars" katterna.

Pja, jag har förståelse för att folk vill hjälpa djur som far illa, även om resultatet inte alltid blir lyckat.

Läste nyligen en artikel om folk som matade utsläppta egyptiska takråttor, i, tror jag, Hallunda söder om Stockholm. Vackert svartvita djur som från två nu hade blivit flera hundra som underminerade de kommunala planteringarna.

Vi har här i stockholm också många exempel där folk matat och skyddat kaniner så de bildat stora kolonier, allt medan kommunen gjort sitt bästa för att utrota dem.
Gossen Ruda
Skulle möjligen kunna fungera i Skåne, ja. Vad klimatförändringarna kan göra återstår att se. Djup snö är nog det värsta men även kallt regn kan nog vålla dödsfall. Småfåglarna har flugit söderut och katten som gnagarfångare är överdrivet. Dessutom finns det inga löv att gömma sig bakom vid jakten. Om nu kaninerna är en överlevnadsfaktor så må vi inte glömma att även dessa är inplanterade.
Jolijoli
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 19:03) *
Det skulle vara intressant att se vad som händer om man inte matar vildkatter alls, hur många som blev kvar och hur långt norrut dom skulle finnas. Fast blödiga människor är svårstoppade. Det är såååååå synd om dom "stackars" katterna.

Tänk att folk är så dumma? Om man vill ha ett husdjur, låt dem vara hemma eller skaffa hus med gård. Sluta mata djur i miljöer de inte hör hemma. Katter på fel ställe är för mig som råttor i källaren. Ett skadedjur helt enkelt.
ängsvädd
CITAT (Jolijoli @ 11-05-2009, 21:33) *
Tänk att folk är så dumma? Om man vill ha ett husdjur, låt dem vara hemma eller skaffa hus med gård. Sluta mata djur i miljöer de inte hör hemma. Katter på fel ställe är för mig som råttor i källaren. Ett skadedjur helt enkelt.

Vad tycker du om mitt förslag att näta in balkongen så att du slipper få besök av katterna?
Daniel83
"Ett däggdjur som ställer till mycket problem bland trädgårdarnas småfåglar och omgivningens småvilt är lösgående katter. När väl katten lämnat soffan och kommit utomhus så blir de flesta huskatter formidabla rovdjur och är ofta lika impopulära, som de skator, som tar fågelungar och stör bon i trädgården. Populariteten blir än mindre av att de förorenar i sandlådor och rabatter. Detta avhjälps bäst genom att från början lära katterna att gå i sele eller att ordna en stor utomhusbur för dem. Risken att katten blir understimulerad inomhus hänger helt och hållet på om man är en intresserad kattägare eller bara har katt. Att påstå att det är naturligt att katter skall få gå lösa ute, men det är naturligt att hundar skall gå i band är absurt. Hundarna har inte gått i koppel i Sverige mer än hundra år och börjar vi nu med katterna kommer det 2100 vara lika naturligt för katter. Värst av allt är dock utsättningen av kattungar och kvarlämnandet av sommarkatter. Här finns ett lidande som är fruktansvärt. Skaffar man djur har man ett ansvar för dem och avlivning är då ett djurskyddsmässigt alternativ till det långa utdragna lidande som ett svältande parasitbemängt djur utsätts för."

Var bara tvungen att citera denna hemsida, vill man ha katten lös så får man fixa inhängnad annars så använder man sele. Att det är onaturligt, ja visst men det är all vår djurhållning i sådant fall. Vi behöver inte katter de är fasligt överskattade när det gäller att ta möss. Grannen har x antal katter som springer på min tomt och skittar ner, och det förstår jag att de gör, missförstå mig inte det har inte bott någon i huset på några år till jag köpte det i höstas. Men likafullt hade jag fullt av möss i byggnaderna och sork i markerna, tills jag fixade fällor, ja någon liten medlem av familjen mård har också kraftigt decimerat mösspopulationen i mina förråd. Började med att den stal mössen ur fällorna och ibland hela fällan också för den delen. Efter jul så fick jag bara någon liten usling i veckan och nu står fällorna tomma sedan två månaders tid, så där snakar vi om en bra jägare, en naturlig jägare som tillhör den svenska faunan.
http://www.djurskyddetmalmo.se/index.php?id=126
Jolijoli
CITAT (MimmiH @ 11-05-2009, 21:49) *
Vad tycker du om mitt förslag att näta in balkongen så att du slipper få besök av katterna?

Då kan jag tyvärr lika bra vara utan balkong. Det kommer ju vara som att sitta i en bur!
Men det var längesedan katterna markerade revir nu och de få katter jag har sett har bara suttit på räcket så det verkar som om kattskrämman hjälper. Tack och lov smile.gif

CITAT (MimmiH @ 11-05-2009, 21:49) *

Då kan jag tyvärr lika bra vara utan balkong. Det kommer ju vara som att sitta i en bur!
Men det var längesedan katterna markerade revir nu och de få katter jag har sett har bara suttit på räcket så det verkar som om kattskrämman hjälper. Tack och lov smile.gif
andersen
Jordbruksministern är åxå trött på katter...skjut katterna
Meriona
Ja men så är det ju inte första gången han gör bort sig... thumbdown.gif duh.gif

Att ge katterna ett värde vore ju första steget att ta, hela förra året plöjde Djurskyddet ner pengar på sin kampanj att stärka katternas värde (bla serien Hitta Hem startades också). Men det är såklart billigare att bara skjuta dem, som samma regering nu beslutat att vi ska minska varg- och lo-stammen. Himmel och jösses att ingen anmäler regeringen till EU-domstolen! rtfm.gif
MariaS
Konstigt att det aldrig är problem med raskatter som kostar flera tusen?! Kan det bero på att ägarna inte vill släppa dem vind för våg? En bondkatt som man kan hämta i stort sett gratis nästan var som helst... Ja det är väl "slit samma" om den blir överkörd eller skjuten som herrelös.... Nej, djurskyddsföreningarna ska börja höja prislapparna på katterna som placeras om. 500:- för en kastrerad katt?! (kastrationen kostar ju mer) är inget pris. Ta åtminstone 2500:- för alla katter som minimipris, så ska ni se att ägarna kostar på både katt-toaletter, selar och burar i tätorterna.

Bondkatter långt ute på landet, kommer vi få leva med ändå, men det finns faktiskt en lag som kräver ID-märkning och djurägaransvar även där!
Meriona
bravo.gif
En misse ska kosta lika mycket som en hund, de skänker precis lika mycket kärlek och glädje!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon