Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> pump till damm
          pinhead
          Inlägg 11-05-2009, 09:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 7 358

Har nu en damm som jag äntligen börjat få ordning på efter massa trassel

börja med att få ihop delarna sen gick packningarna läck,insatsen i filtret torka ut och frasa sönder ,kvartsröret gick sönder och nu till sist UV lampan , blir en kostsam historia =)

men tycker pumpen är lite klen att lyfta och få lite fart på vattenflödet i bäcken/vattenfallet

satt och kolla på Jula och hitta dränkpump/länspump
          nån som har erfarenhet av såna i en damm? dom tar större partiklar och har ett bra flöde samt billiga

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GME
          Inlägg 11-05-2009, 16:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

CITAT (pinhead @ 11-05-2009, 10:38) *
          men tycker pumpen är lite klen att lyfta och få lite fart på vattenflödet i bäcken/vattenfallet
          satt och kolla på Jula och hitta dränkpump/länspump
          nån som har erfarenhet av såna i en damm? dom tar större partiklar och har ett bra flöde samt billiga

Hejsan smile.gif

Massa trassel låter det som, vart det längesedan prylarna vart i gång kanske ?!

Nä jag har inte prövat dessa länspumpar, bara el förbrukningen har fått mig att avstå.

Jag driver mitt filter system ca 7 månader med en 250W pump (på ca 13000l/h med motttryck 0,4 bar) detta gör ca 5000h x 0.25= 1260 kWh

Motsvarande länspump med ungefär samma flöde ligger på 900W=4500kWh blink.gif

Okey kanske inte helt rättvis matte här men du hajar skillnaden eller hur wink.gif

De här billiga länspumparna är inte heller designade för att gå 24/7 under flera månader, de kommer förmodligen att gå sönder effter en tid, dessutom drar de en fasligt massa ström som sagt wink.gif

Pumpar till dammar är designade med avseende på flera aspecter så som t.ex. elförbrukning och driftsäkerhet, detta då på bekostnad att pumparna inte fixar värst mycket mottryck i jämförelse.

Använder du ett filter så är driftsäkerheten viktig om du oskå har fiskar i dammen smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-01-2026, 01:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon