CITAT (Biddler @ 08-05-2009, 01:33)

Enligt min mening, men jag har inga jättegröna fingrar, så är kirskålen bland det värsta i ogrässlag. De förökar sig både via mark och luft. Ibland försöker jag dra bort dem och rensa rötter och så men det finns bara mer och mer rötter ju längre ner man kommer. Kirskålen frodas i trädgården men maskrosorna gillar inte platsen, hos grannen är det tvärtom. Kan det bero på jorden?
I övrigt harjag lärt mig att kirskålen går alldeles utmärkt att äta, men man kan ju inte spara den därför.
Utmattning eller kvävning är det som gäller.
Utmattning genom att du konsekvent rensar bort allt grönt du ser på kirskålen hela tiden. Till slut tröttnar den och ger upp. Det kan ta ganska lång tid (en eller två säsonger) och du får inte slarva så den ger sig iväg! Om man kan rensa bort den när den har max 3-4 blad hela tiden, kommer man snart att utarma roten på energi.
Kvävning funkar om det inte växer nåt annat där just nu. En trave tidningar, sedan markduk på och därefter vänta, helst 2 år.
Sen kan man förstås försöka gräva bort dem också, men det är lite osäkert (minsta lilla rotbit som blir kvar bildar ny planta!) och himla mycket jobb dessutom.
Om du inte låte den gå i frö kommer den
inte att spridas via luften.
Edit: tillägg
Redigerat av HelenJ: 11-05-2009, 20:23