CITAT (Arnwidh @ 12-05-2009, 10:56)

Hej!
Jag försöker odla morötter, rödbetor m.m. från frö. Problemet är att innan de kommer upp så är mina köksland täckta av en matta av ogräs - både rotogräs och små fröogräs. Nu står jag inför det svåra valet - rensa eller inte rensa. Om jag inte rensar kanske mina grödor inte kommer upp, men om jag rensar så skadar jag så lätt de späda plantorna. Rycker jag upp en tistel så ryker ju alla små morotsplantor i närheten. Hur gör man egentligen?
/Mattias
Du får dra upp ogräset försiktigt för hand till att börja med. Dessutom kan du gå med en handkultivator (klokratta) på sidorna där du inte riskerar att krafsa i grönsakerna och ta det gärna när det är torrt, annars rotar sig ogräset lätt igen. Helst på förmiddan så att sen solen får ta kål på ogräset du har krafsat upp. Du får utrusta dig med gott tålamod. Sen man har rensat ordentligt kan man lägga på gräsklipp om man har tillgång till det.
Om du inte rensar bort ogräset har grönsaker liten chans att klara sig.
Viktigt är naturligtvis att redan innan man sätter igång och sår, att man försöker få bort så mycket ogräs som möjligt, samt att man är noga att rensa under säsongen så att ogräset inte hinner fröså sig själv.
Dessutom kan man förså en del grönsaker och sen plantera ut när de har vuxit på sig lite, man slipper även gallring på så vis. Dock funkar det inte så bra med morötter.