Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Färska kryddor, köpta i mataffär......, En solskenshistoria
          Red Top
          Inlägg 11-05-2009, 19:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

När jag läste gräslökstråden kom jag att tänka på min franska dragon.

I fjol gjorde jag som alla andra år. Köpte rosmarin i mataffären och odlade i kruka från april tom oktober då den fick följa med hem till stan.

Utöver rosmarin köpte jag oxå koriander och fransk dragon. Timjan och gräslök har jag sedan många år i kryddrabatten. Allt köpt som färska kryddor i mataffären. Basilika sår jag lite då och då.

När vi, och alla pelargoner och andra växter, skulle åka till stan för att gå i ide över vintern, var jag tvungen att lämna vissa saker kvar. Bl a min fina franska dragon, som vuxit till sig i sin terrakottakruka, från april. Jag hade krukat om den och knökat ner den i en stor plastkruka, men, men den fick inte plats i bilen.

Jag ställde den i ett vindskyddat läge i söder. Bad om ursäkt och tog farväl.

Döm om min förvåning när vi kom tillbaka i början av april, efter drygt fem månader, och den levde i högönsklig välmåga. Hela krukan var full av nya skott, som bara skrek efter vatten och omvårdnad.

Ett litet tillägg: Det är zon 4-5, där den lyckats överleva!

Så här ser den ut i dag:

Fransk dragon

Edit: Tillägg

Redigerat av Red Top: 11-05-2009, 20:36

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pia L
          Inlägg 12-05-2009, 06:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Jag gjorde samma sak för flera år sedan, men med misstaget att inte ha den i kruka, jag satte den i en pallkrage och den har konkurrerat ut allt som fanns där....inklusive kirskålen.
          Även om affärerna har etiketter där det står "Fransk dragon" så är jag nog lite lur på att det är RYSK dragon dom säljer, jag har lite svårt att tänka mig den Franska dragonen så aggressiv i växtsättet och dessutom att den blir som en bambuskog på nära 2 meter hög.
          Dessutom så tycker jag inte att affärernas dragon är så aromatisk som den äkta franska.

Jag kom på att jag kanske ska tillägga att detta var i Sundsvall

Redigerat av Pia L: 12-05-2009, 06:59

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Red Top
          Inlägg 12-05-2009, 08:13
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Pia L @ 12-05-2009, 07:58) *
          Jag gjorde samma sak för flera år sedan, men med misstaget att inte ha den i kruka, jag satte den i en pallkrage och den har konkurrerat ut allt som fanns där....inklusive kirskålen.
          Även om affärerna har etiketter där det står "Fransk dragon" så är jag nog lite lur på att det är RYSK dragon dom säljer, jag har lite svårt att tänka mig den Franska dragonen så aggressiv i växtsättet och dessutom att den blir som en bambuskog på nära 2 meter hög.
          Dessutom så tycker jag inte att affärernas dragon är så aromatisk som den äkta franska.

Jag kom på att jag kanske ska tillägga att detta var i Sundsvall

Du kan ha rätt. Men den ryska blommar ju villigt med vita blommor. Min blommade inte förra året, åtminstone inte vad jag såg. Den franska dragonens blommor är ju gröna och rätt oansenliga. Jag ska hålla koll i höst.

Att din tom knäckte kirskålen var ju positivt. Kanske ett tips att vidarebefordra till alla som har problem med kirskål. Plantera in en lika invasiv växt, som doftar godare. giggle.gif

Tillägg: Om du odlar i Sundsvall, befinner vi oss ju i stort sett i samma zon. smile.gif

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          EKLO
          Inlägg 12-05-2009, 18:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Red Top @ 12-05-2009, 09:13) *
          Du kan ha rätt. Men den ryska blommar ju villigt med vita blommor. Min blommade inte förra året, åtminstone inte vad jag såg. Den franska dragonens blommor är ju gröna och rätt oansenliga.

Jag knycker tråden med en vanlig fråga: Är blomningens färg säkraste sättet att vara bombis på om det är fransk eller rysk? Frågar för att jag har en som blommade gulgrönt förra året, och som nu skjuter nya skott. Jag har inte riktigt fattat om den är riktigt så god som den franska ska vara - dvs det känns inte riktigt så...?

Citera
          Red Top
          Inlägg 12-05-2009, 19:04
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (EKLO @ 12-05-2009, 19:46) *
          Jag knycker tråden med en vanlig fråga: Är blomningens färg säkraste sättet att vara bombis på om det är fransk eller rysk? Frågar för att jag har en som blommade gulgrönt förra året, och som nu skjuter nya skott. Jag har inte riktigt fattat om den är riktigt så god som den franska ska vara - dvs det känns inte riktigt så...?

Det du har är säkert fransk dragon. tummenupp.gif

Jag hittade den här gamla artikeln på odla:Dragon

Det är med den, som med andra färska kryddor. Smaken blir inte lika markant, som den torkade. Pröva att torka ngr blad så får du känna. smile.gif

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 17:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon