Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Massangrepp av bladlöss på äppelträd!, Är det någon ide att göra något?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 23-05-2004, 11:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Jag ser att mitt spaljeäppelträd (Cox Orange) är fullkomligt invaderat av bladlöss. I stort sett varje nytt skott är täckt av en grön massa av löss. Att komma rantande här med såplösningen eller något annat medel mot lössen förefaller fullkomligt meningslöst.

Men - å andra sidan - ett spaljeäppelträd skall ju ändå beskäras hårt flera gånger under säsongen för att begränsa tillväxten så det kanske inte är så farligt att lössen äter sig mätta på skotten (som jag ju i stort sett ändå klipper bort inom några veckor).

Vad säger ni? Är det någon ide att bry sig eller kan de verkligen göra skada så att bekämpning ändå är nödvändig?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Heddas matte
          Inlägg 24-05-2004, 15:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

Kan bara rekommendera Talgoxar och Blåmesar! (mata och se till att det finns vatten och gömställen) Har en hel flock som sitter och plockar löss i päronträdet just nu..

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 01:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon