Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planteringsråd önskas (träd)
          Vingnöten
          Inlägg 13-05-2009, 20:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 21 989

Har beställt tre st himalayabjörkar och en kaukasisk vingnöt som kommer om några dagar! De kommer vara ca 2,5m höga.
          Jag har aldrig planterat nåt träd så jag beöver massor med tips! Hur mkt ska man gräva ur, vilken jord, hur ska man vattna o gödsla mm mm mm
          Björkarna ska stå som i en triangel, hur långt bör det vara emellan dem?
          Tacksam för alla tips!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GunnellF
          Inlägg 13-05-2009, 21:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Kaukasisk vingnöt: planteringsavstånd 10-15 m.
          Himalayabjörk: planteringsavstånd 8-10

Du ska ju gräva ordentliga gropar så att rotklumparna får plats, dock inte alltför djupa så att det finns risk för det samlas vatten i botten som inte träden klarar av att suga upp från början. Vattna i gropen innan du sätter ner träden, ställ ner trädet, fyll på med jord - lägg ev ner en bit dräneringsslang i gropen som du kan vattna genom och låt den då alltså sticka upp en liten bit ovan planteringsytan. Det är viktigt att vattnet hamnar på djupet så att trädens rötter inte blir ytliga utan söker sig djupt. Vattna ofta från början - man brukar säja minst 30 liter per dag, mer om det är väldigt soligt och varmt. Hur länge du ska vattna är svårt att säja exakt men håll gärna på några månader i alla fall. Det beror ju lite på i vilket läge träden står, om det är soligt hela dagarna eller så...

Sätt två-tre stolpar i planteringsytan och bind trädet i dem så att du ser att det står rakt. Använd speciella stroppar som finns att köpa som inte skadar barken. Du har säkert sett hur det ser ut nånstans där man planterat träd.

Har jag glömt nåt?

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2009, 21:36
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 22:29) *
          Kaukasisk vingnöt: planteringsavstånd 10-15 m.
          Himalayabjörk: planteringsavstånd 8-10

Det är bra avstånd om man vill låta kronorna kunna utvecklas fullt ut. Men hur ofta ser man träd stå så glest i naturen? När det gäller björkarna skulle jag nog rekommendera betydligt mindre avstånd, för där är tanken som jag förstår det att kronorna skall växa ihop till ett enda stort trestammigt träd. Kanske två meter skulle funka där.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 13-05-2009, 21:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Huggorm @ 13-05-2009, 22:36) *
          Det är bra avstånd om man vill låta kronorna kunna utvecklas fullt ut. Men hur ofta ser man träd stå så glest i naturen? När det gäller björkarna skulle jag nog rekommendera betydligt mindre avstånd, för där är tanken som jag förstår det att kronorna skall växa ihop till ett enda stort trestammigt träd. Kanske två meter skulle funka där.

Ja det där gör man ju som man vill men man ska ju tänka att träden blir stora. Två meter är inte mycket - det blir en trång triangel det! angel_not.gif

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2009, 21:40
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 22:38) *
          Ja det där gör man ju som man vill men man ska ju tänka att träden blir stora. Två meter är inte mycket - det blir en trång triangel det! angel_not.gif

Det beror på vad man skall ha triangeln till. Skall man ha trädgårdmöbler eller liknande där så får man nog öka avståndet en aning

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 04:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon