CITAT (Bettson @ 23-05-2004, 16:27)
Jag funderar en hel del på varför det verkar så att svärmor på mannens sida har sämre rykte än svärmor på hustruns sida. Har det med manligt och kvinnligt att göra. Hustruns mamma tillåts många gånger påverka mera än mannens mamma utan att det tas som att "svärmor lägger näsan i blöt".
Ja, manligt och kvinnligt, men inte på något genetiskt vis utan för att det finns rollfördelningar i alla parrelationer och vissa rollfördelningar är fortfarande vanligare än andra. Traditionella könsroller, alltså: Ännu är många män mindre intresserade av hemmet och tar mindre ansvar för det än sin partner. Han lämnar då porten vidöppen för mammas inblandning - kanske är hon t o m van från hans singeltid att hon "måste" lägga sig i för att det ska"bli nån ordning". Vilket i sin tur ofta beror på att mamma alltid har fixat allt åt honom sen barnsben... Men så skaffar han en partner som tar ansvar - för flickor blir sällan fullt så bortskämda - och då blir det kollision.
Varför svärmor på hustruns sida har mindre dåligt rykte beror kanske delvis på att män som funkar enligt ovan inte tycker att det är så stort problem om hustruns mamma lägger sig i hushållet, han bryr sig ju ändå inte så mycket. Plus att motsatsen (att kvinnan är bortskämd/ointresserad/oansvarig när det gäller hushållet och mannen tar det mesta ansvaret, alltså) fortfarande är ganska sällsynt.
Så har jag vädrat mina fördomar, då. För tydlighets skull ska jag tillägga att jag inte har varit någon jämlikhetsängel själv men min mamma är borta sen flera år. Och...det är farligt att generalisera. Hos oss är det jag som gör allt i trädgården, både roligt och tråkigt, eftersom jag helt enkelt är mer intresserad än min hustru. Men det säger ingenting om arbetsfördelningen i övrigt i vårt hem. Och jag har ingen aning om ovanstående stämmer på just Sia och hennes sambo.