CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2009, 21:01)

Hoppar in för att ställa några frågor. Stallgödseln kan ju även bli en tillgång genom att producera biogas, man plockar ut kol och väte genom metanproduktion. Vad gör man med resterna? Det har jag aldrig hört talas om. Går det att sprida på åkrarna efteråt? En annan sak som nämns ovan är att handelsgödseln går att sprida exakt när växterna behöver det, man att exempelvis sprida gödsel på hösten är vansinne eftersom det inte finns kvar på våren när det behövs. Skulle det inte gå att spara det på något sätt, i granulerat skick exempelvis? Kvarstår problemet att innehållet kanske är det optimala för odling. Det finns enligt min mening en övertro på att allt som djuren producerar duger som gödning och att det är allt som behövs. Så enkelt är det nog inte. Vi plockar ut en del av det som jorden producerar så kretsloppet blir avbrutet.
biprodukten som blir vid biogastillverkning återförs oftast som jordförbättring/gödsel..
projektet med biogas i Västerås kör, om jag inte fattat fel, tillbaka restprodukten till jordbruket.
rötslam däremot har spannmålshandlarna och även konsumentorganisationer haft svårt att tillåta vid odling för livsmedelsproduktion, där finns det en hel del tungmetaller som man inte säkert vet om dom hamnar i det vi äter eller inte.
ett tag var det vanligt att man gödslade energiskog (salix) med rötslam.
på din fråga om stallgödselshanteringen, visst skulle det funka att "torka" och granulera gödseln men där återkommer bekymret med hantering/logistik.
näringskoncentrationen i stallgödsel är såpass låg att det krävs en stor arbetsinsats för att få ut "rätt mängd".
en normal giva av stallgödsel brukar vara ca 20-30 ton/ha och då har man i princip bara täckt upp för fosforbehovet, kvävebehovet är bara uppfyllt till ca 40 %.
jag vidhåller att de gödselblandningar som ex. Yara tagit fram är ur övergödslingssynpunkt det bästa.
men som jag skrivit tidigare så ska man utnyttja stallgödsel i möjligaste mån men det är viktigt att hanteringen sker på rätt sätt, att man tar analys på gödseln så man vet vad den innehåller och att man sprider i rätt tidpunkt med rätt utrustning..