Colt med en gurktråd....hur har jag missat den???!
Förra året fick jag gurkplantor av sambons moster. En hemsk besk liten sak med taggar på.....fick skala av två lager för att kunna äta den.
I år har jag köpt fröer från Weibulls....Växthusgurka Futura F1 och såhär står det om den- Fin slanggurka av mycket hög kvalite´. Mjöldaggstålig, mycket friskt bladverk. God färsk på smörgåsar och i sallader. Sorten utvecklar nästan bara honblommor men kan under extrema förhållanden som svängningar i vattning, temeratur, näringsförhållanden mm utveckla hanblommor. Nät för luftintagen, hindrar att insekter flyger in och pollinerar honblommorna. Ca 5 veckor efter sådd planteras gurkan ut på bädd eller stor kruka (15lit) i växthus. Vattna med ljummet vatten och se till att plantan inta får "kalla fötter". Bind upp plantorna efter hand. Toppa sidoskotten efter två blad.
Jag sådde dem rätt sent, en många frön grodde, så jag har nog 5 plantor nu. De är ca 20 cm långa och om jag hinner så ska jag plantera dem i varsin hink i morron. Det räcker ju med en 15 liters hink till varje planta.
Och ett tips: gurkplantorna är lite känsliga för fuktiga fötter....så de ska inte planteras djupare än de står i nuvarande kruka. Som t.ex tomaterna....de sänker jag ner till botten på hinken och öser i jord...då blir det rötter på hela stjälken under jorden. Men så kan man inte göra på gurkplantorna, utan de ska helst stå på en liten kulle liksom, så vattnet kan rinna utåt kanterna på krukan. Har ingen bra bild på mina plantor....men det kan jag fixa imorron:)
--------------------
Mitt gamla alias var "Lämås" Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
|