Vattna varje dag hela försommaren och ganska rejält - man brukar säja att ett träd behöver minst 30 liter om dan, gärna mer och om det blir väldigt varmt och torrt får ni vara extra noga med att vattna. Kan vara svårt att säja när ni har droppslang hur mycket vatten det blir, ni får försöka avgöra. Ev kolla hur lång tid det tar att fylla en 10-liters hink och sen räkna på nåt vis... Ni ska ju inte dränka häcken heller. Vattna gärna på em-kvällen när det är svalare och avdunstningen inte är så hög och gör det rejält en gång om dan, inte fjutta på flera gånger.
Varför några av plantorna slokar är svårt att säja men ni får hålla koll och se vad som händer. De kan ju ha blivit allt för torra innan de planterades t ex. Inget specifikt för liguster, sånt gäller all typ av plant.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-05-2009, 17:42)

När jag använde droppslang till min (då) nyplanterade häck lät jag den stå på länge, ofta en hel dag och kanske en eller två gånger i veckan beroende på vädret. Jorden måste bli våt långt ner för att rötterna ska utvecklas på djupet. Om merparten av rötterna utvecklas ytligt blir plantorna mer torkkänsliga. Du kan alltid kolla hur långt ner vattnet kommit genom att gräva lite vid häcken och se.
Men "dutta" inte med vattningen utan hellre mycket på en gång.
Jag planterade min ligusterhäck på hösten och har ingen erfarenhet av vissnade ligusterplantor. Om det hände skulle jag vattna mycket och länge.
Edit: en hel natt är ändå bättre, om man litar på sina slangkopplingar - vilket jag inte gör

En hel dag eller natt låter lite väl mycket faktiskt. Bättre att vattna varje dag så att växterna har större chans att tillgodogöra sig vattnet. Vattnar man för mycket rinner det bara ut i omkringliggande terräng till ingen nytta för häcken.