Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HUr mycket växtkraft tappar tomater som får blommor tidigt?
          Åsa
          Inlägg 16-05-2009, 06:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 13

Mina tomatplantor(mestadels höga körsbärstomater) är 40-50 cm , fortfarande kvar i sina mjölkpaket , men ska strax få komma ner i sina s´tora hinkar och ut i växthuset. Jag är sen med tomaterna i år , fick kasta första omgången jag drivit upp p.g.a. en tabbe...alltnog så blommar en del av dem redan , å då brukar jag vanligtvis plocka bort de första klasarna , för att inte tomaten ska sluta växa å tappa kraft . Men nu är jag ju sen som sagt , och undrar HUR MYCKET växtkraft som läggs till blomningen , de är ju låga ännu å ska upp till åtminstone en meter, samtidigt som jag inte vill vänta till juli på första blomningen sen....Hur gör ni , nyper ni alltid bort första klasen blommor ...eller .../ Veliga Åsa

--------------------
          Kram från Åsa

"Hjärtat får inte rynkor"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-05-2009, 07:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är jättebra om tomaterna får blom och frukt tidigt och att de finns på plantorna när man planterar. Nackdelen om plantorna inte har blom eller om man tar bort blommorna är att man då skjuter upp skörden flera veckor för då brukar plantorna satsa lite mera på tillväxt och glömmer bort det där med fruktsätning. Tomatplantorna kan växa en hel del även om de har blommor vid planteringen.

(+Du är nog inte så sen med sådden mina plantor är inte sådär stora och några har precis börjat bilda blomknoppar, tomat sås ca 6-8v innan utplantering så du är nog ganska lagom ute.)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 12:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon