Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> avhärda tomaterna
          malin72
          Inlägg 15-05-2009, 23:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

när kan jag börja avhärda tomaterna?? sådde lite för tidigt och dom är på väg att göra blommor en del av dom....
          när kan jag börja låta dom komma ut?? jag har ju inget växthus så det blir i krukor!
          eller ska jag köpa ett billigt plastväxthus för att kunna ställa ut dom unsure.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          zoloth
          Inlägg 16-05-2009, 11:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 23 340

jag satte ut mina tomatplantor för 2 veckor sedan , jag härdade dom inte alls och dom växer så det knakar. Även basilikan växer på i bra fart.

Verkar inte vara så känsligt som alla säger att det ska vara. Basilika har jag haft stora buskar av ute i 3år nu. Sår frön direkt i slutet på april. Tomaterna brukar också dom ge rikliga skördar.
          Är det söderläget som gör att mina växter trivs så bra trots kalla nätter?

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 16-05-2009, 13:19
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (zoloth @ 16-05-2009, 12:52) *
          jag satte ut mina tomatplantor för 2 veckor sedan , jag härdade dom inte alls och dom växer så det knakar. Även basilikan växer på i bra fart.

Verkar inte vara så känsligt som alla säger att det ska vara. Basilika har jag haft stora buskar av ute i 3år nu. Sår frön direkt i slutet på april. Tomaterna brukar också dom ge rikliga skördar.
          Är det söderläget som gör att mina växter trivs så bra trots kalla nätter?

Ja, jag skulle säga att det är ett mycket skyddat läge som gör det. När jag börjar ta ut mina tomater i blåsten brukar de sloka efter en halvtimme. Solen tål de bättre, eftersom jag har dem i skarpt solljus i ett söderfönster inne. Ljuset är de vana vid, alltså, men vind är de mycket känsliga för. Men vänjer sig fort. Och på andras plantor ser jag ofta brännskador som kommer av för snabb avhärdning. Så jag skulle nog inte rekommendera chockmetoden -- men den är praktisk där den funkar! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-01-2026, 14:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon