CITAT (CillaM @ 16-05-2009, 21:47)

Då kan man ju undra vad DU menar med "relativt ofarliga". Jag skulle inte ens i min allra mest svåraste och mest desperata situation tänka på att använda gift. Djur, insekter, och inte minst barn som går eller kravlar över gräset kan mycket väl få i sig eländet. Handkraft är det enda som riktigt hjälper. Eller så får man helt enkelt se mellan fingrarna och njuta av växtkraften, nog finns det annat i livet än att reta sig på lite ogräs...
I jämförelse med annat Klass III-bekämpningsmedel är inte RoundUp speciellt "farligt". Om inte du vill använda det är det upp till dig. Dessutom måste man ju se till att inte barn "kravlar omkring" i det man har använt bekämpningsmedel på. ALLT bekämpningmedel är giftigt men RoundUp Klass III är inte värre än annat.
Och som sagt så rekommenderar jag handkraft!
CITAT (LenaFriman @ 17-05-2009, 17:28)

Hallojs!
Om jag bara hade bekymmer med ogräs skulle jag ej bry mig.
Jag måste kratta till och bereda marken så att den kommer i "nivå" med gräsmatteområdet som jag fixade förra sommaren.
Därför är det så svårt när marken är helt igenvuxen. Marken är "bucklig" som attan efter grävmasinens framfart.
Ha, ha! Flörta med maken! Det kommer att kosta mig!
Mvh Lena.
Ja, jag förstår ditt dilemma. Bäst vore ju att ha maskinhjälp som kan gräva bort det värsta gräset och sen rensa noggrannare för hand och fylla på med bra jord.
Känner du ingen med nån liten grävare??