Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Round up på stora områden?
          LenaFriman
          Inlägg 16-05-2009, 16:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 795

Hejsan!

Jag har ett stort område, ca 40-50 kvadratmeter där marken ej är insådd.

Har ny tomt men hann aldrig göra något åt vissa delar förra året.
          Nu växer det revsmörblomma, vitklöver och gräs (inte sånt gräs som jag har sått in).

Nu vill jag ha bort detta för att så in färdigt min gräsmatta.

Kan jag använda round up? Använde ättika (från granngården) på vissa delar förra året, funkade så där!

Mvh Lena.

--------------------
          Mvh Lena i zon 6.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          LenaFriman
          Inlägg 16-05-2009, 19:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 795

Tack för era svar!

Jag har ju förstått att det är giftigt, men har arbetat en liten yta idag och det är inte lätt, jag har lite problem med rygg och axlar! Gubben i huset gör vad som helst bara han slipper trädgårdsarbete!

Det är inte så mycket ogräs, men gräset som har växt där är så tätt att jag har problem att vända upp jordhögar med grepen. Nåja det är väl bara att bita i det sura äpplet sweatingbullets.gif

Herregud Helene, 250 kvm! de måste ha varit jobbigt!

Ska det funka med ättika? Kanske satte jag för lite när jag tyckte att det var oeffektivt?

Mvh Lena.

--------------------
          Mvh Lena i zon 6.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 16-05-2009, 19:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (LenaFriman @ 16-05-2009, 20:07) *
          Tack för era svar!

Jag har ju förstått att det är giftigt, men har arbetat en liten yta idag och det är inte lätt, jag har lite problem med rygg och axlar! Gubben i huset gör vad som helst bara han slipper trädgårdsarbete!

Det är inte så mycket ogräs, men gräset som har växt där är så tätt att jag har problem att vända upp jordhögar med grepen. Nåja det är väl bara att bita i det sura äpplet sweatingbullets.gif

Herregud Helene, 250 kvm! de måste ha varit jobbigt!

Ska det funka med ättika? Kanske satte jag för lite när jag tyckte att det var oeffektivt?

Mvh Lena.

Ättika är inte speciellt effektivt enl min erfarenhet. RoundUp funkar inte alltid heller så bra, det beror lite på vilken typ av ogräs det är. Det tar dessutom ett antal veckor innan det har verkat.

Kan du inte behålla gräset som redan är där och bara dra upp det värsta av annat ogräs??

RoundUp klass III är inte farligare än annat f ö. Fördelen är att det inte sprider sig i marken utan går enbart på de växter man sprutar det på. Det som är viktigt är att man inte sprutar det på nåt man vill ha kvar - det får inte blåsa när man sprutar eftersom det blir vinddrift och kan hamna var som helst; det måste vara uppehåll minst 6-8 timmar efter att man har sprutat annars får det sämre verkan... Bland annat... Men det är ju så med alla bekämpningmedel man använder - att man ska handskas varsamt med dem! Klass III-bekämpningsmedel som vem som helst får använda är ändå relativt ofarliga, annat med medel i Klass I och II, men då krävs det utbildning för att man ska få handskas med dem.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          CillaM
          Inlägg 16-05-2009, 20:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (GunnellF @ 16-05-2009, 20:19) *
          Ättika är inte speciellt effektivt enl min erfarenhet. RoundUp funkar inte alltid heller så bra, det beror lite på vilken typ av ogräs det är. Det tar dessutom ett antal veckor innan det har verkat.

Kan du inte behålla gräset som redan är där och bara dra upp det värsta av annat ogräs??

RoundUp klass III är inte farligare än annat f ö. Fördelen är att det inte sprider sig i marken utan går enbart på de växter man sprutar det på. Det som är viktigt är att man inte sprutar det på nåt man vill ha kvar - det får inte blåsa när man sprutar eftersom det blir vinddrift och kan hamna var som helst; det måste vara uppehåll minst 6-8 timmar efter att man har sprutat annars får det sämre verkan... Bland annat... Men det är ju så med alla bekämpningmedel man använder - att man ska handskas varsamt med dem! Klass III-bekämpningsmedel som vem som helst får använda är ändå relativt ofarliga, annat med medel i Klass I och II, men då krävs det utbildning för att man ska få handskas med dem.

Då kan man ju undra vad DU menar med "relativt ofarliga". Jag skulle inte ens i min allra mest svåraste och mest desperata situation tänka på att använda gift. Djur, insekter, och inte minst barn som går eller kravlar över gräset kan mycket väl få i sig eländet. Handkraft är det enda som riktigt hjälper. Eller så får man helt enkelt se mellan fingrarna och njuta av växtkraften, nog finns det annat i livet än att reta sig på lite ogräs...

Citera
          GunnellF
          Inlägg 17-05-2009, 16:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (CillaM @ 16-05-2009, 21:47) *
          Då kan man ju undra vad DU menar med "relativt ofarliga". Jag skulle inte ens i min allra mest svåraste och mest desperata situation tänka på att använda gift. Djur, insekter, och inte minst barn som går eller kravlar över gräset kan mycket väl få i sig eländet. Handkraft är det enda som riktigt hjälper. Eller så får man helt enkelt se mellan fingrarna och njuta av växtkraften, nog finns det annat i livet än att reta sig på lite ogräs...

I jämförelse med annat Klass III-bekämpningsmedel är inte RoundUp speciellt "farligt". Om inte du vill använda det är det upp till dig. Dessutom måste man ju se till att inte barn "kravlar omkring" i det man har använt bekämpningsmedel på. ALLT bekämpningmedel är giftigt men RoundUp Klass III är inte värre än annat.

Och som sagt så rekommenderar jag handkraft!

CITAT (LenaFriman @ 17-05-2009, 17:28) *
          Hallojs!

Om jag bara hade bekymmer med ogräs skulle jag ej bry mig.

Jag måste kratta till och bereda marken så att den kommer i "nivå" med gräsmatteområdet som jag fixade förra sommaren.

Därför är det så svårt när marken är helt igenvuxen. Marken är "bucklig" som attan efter grävmasinens framfart.

Ha, ha! Flörta med maken! Det kommer att kosta mig! naughty.gif

Mvh Lena.

Ja, jag förstår ditt dilemma. Bäst vore ju att ha maskinhjälp som kan gräva bort det värsta gräset och sen rensa noggrannare för hand och fylla på med bra jord.

Känner du ingen med nån liten grävare?? naughty.gif

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 16:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon