Jag känner att jag har fått lite black-out med mina pumpor och gurkor i år.
Jag hade i bakhuvudet att de inte gillar omskolningar och att de inte skulle planteras om djupare SÅ jag sådde alla direkt i 11 x11 x 12 krukor inomhus.
Jag sådde 40-50 fröer av olika sorter och enligt mig kom de upp till ytan väldigt trögt i år. Många . säkert 20 krukor är fortfarande tomma efter 2 veckor. Vaxpumpan och korilan som skulle behöva extravärme har grott hyfsat bra på värmepannan. men vanlig utegurka är jättetrög bara 2-3 av 12 har grott.
Jag har haft det mesta under lysrör och flyttat det mest framkomna under lampan eller vid ett fönster.
Min 16-graders förråd för plantuppdrivning är fullt med andra saker och uppvärmt växthus verkligen proppfull likaså altanen utanför.
Nu har jag flyttat alla pumpa/gurka plantor , som har tittat ut, till växthuset ändå ( trotts att det finns ingen plats där ...) .
Nu till den stora frågan, vill pumpor egentligen ha den där 16-graders-perioden som de flesta andra sådder, de är ju värmeälskande ?
Och andra frågan, ska jag vänta längre på mina pumpor eller så snarast mer ? två veckor känns väldigt långt med pumpa.
|