Vissa mammor har väldigt svårt att släppa greppet... min svärmor är italiensk, sonen kommer aldrig att vara annat än hennes lilla barn. Hon försöker låta bli, men kan inte. Hon är som en kärleksfull mor för mig också, jag tycker väldigt mycket om henne. Men jag vill att jag och min sambo får rå om vårt eget "stök".
Vi skulle arbeta utomlands under en längre tid. Svärmor skulle bara kolla till lägenheten ett par gånger i månaden, och flytta bort ev. instoppad reklam. Bad henne uttryckligen att inte skulle bekymra sig om lägenhetens skick, inte städa eller flytta på saker. Inom två veckor efter avresan ringer svärmor glatt och meddelar att hon tyckte att det var så "ostädat" i vårt sovrum, så hon hade flyttat på sängen, dammsugit och tvättat. Hon hade slängt våra gamla täcken och köpt nya täcken och sängkläder och bäddat. Nu undrade hon om jag ville ha fönstren tvättade innan vintern, och ifall hon kunde städa lite mer... När vi flyttade tillbaka något år senare, fick jag skämmas längre för min direkta reaktion där i telefon. Men hon hade inte pillat på något mer i lägenheten.
Varje gång vi är hos svärmor så får vi (trots protester) ta-med-hem-kassar med några kilo frukt, skinkor och ostar, och ibland finare stycken kött. Hon lagar alltid min sambos favoritmat, köper viner och whisky, smyger till honom extra pengar till nya kläder (eftersom han gärna klär sig i bekvämt slitna plagg) och drar i hans hår och undrar om han inte ska klippa det lite snart... Det brukar vara jag som kommer med krukväxter till henne dock, och inte tvärtom.
Min sambo slipper dock se min mamma som aktiv svärmor, sedan några år tillbaka har jag bytt till ett nytt, skyddat telefonnummer för att slippa mer kontakt med henne. Hon var aldrig heller av den typen som hans mor är, utan jag fick tigga och be länge om jag kunde få låna ett par kastruller när jag flyttade hemifrån. Fick till slut loss en såskastrull som jag kunde koka pasta i, till studentlyan. Mitt studiebidrag behöll hon så länge hon kunde innan jag lyckades få det ändrat. Får numera vykort då och då från diverse semesterorter, så jag vet i alla fall att hon lever.
Jaja, vissa är mammor för alltid, vissa anammade aldrig rollen ens från början.
|