CITAT (LenaFriman @ 17-05-2009, 21:24)

Jaa, vad säger man!
Verkar som om jag får ta och "plåga" kroppen med grävarbete!
Nåja, jag kan ju se det som ett motionspass varje gång jag är ute och gräver, men jag tycker att det är KUUL och det är ju possitivt!
Jag har ju en 4-åring som kryper, kravlar överallt, jag kan ju tänka på honom. Men enlligt roundups hemsida så verkar inte giftet ligga kvar i jorden värst länge.
Inte känner jag någon med en liten grävare, kanske jag och maken kan starta lite rollekar där han får leka grävare och sedan får han välja vad jag ska vara!!
Tack för att ni har svarat lilla jag!
Mvh Lena.
Det är ju som så, att OM man använder RoundUp så sprutar man såklart på kvällen, både för att eliminera risken för att nån ska vara där när det är nyligen gjort, samt för att det inte är så bra om det är soligt och varmt när man sprutar pga avdunstning. Därutöver tas det här medlet upp av växten och hamnar inte i jorden - det är ett systemiskt medel som sprider sig i växten och förstör cellerna.
MEN i ditt fall tror jag inte att RoundUp är bra alls eftersom det verkar vara mest gräs hos dig. Ju mindre bladyta, dessto sämre effekt med RoundUp. Själv har jag effektivt bekämpat kardborre i en rabatt med RoundUp och det var faktiskt enda alternativet! Kardborre har stora blad och tar upp preparatet på ett bra sätt, men gräs har ju inte så stor bladyta därför tror jag att bästa sättet är att gräva. Sen tar det som jag sa, några veckor innan RoundUp har verkat...
Att gräva är ju även bra motion, som du säjer!!