Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur få igång mina comte de chambord?
          NiclasC
          Inlägg 19-05-2009, 06:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 23 428

Hej,

jag är helt nybörjare på det här med trädgård. Jag har tagit över ansvaret efter jag köpt loss huset jag bott i 9 år.
          Jag har en 4-5 meter lång rabatt där det är planterat varannan ros (Comte de Chambord), varannan lavendel. Marken är väldigt sandig där jag bor. Dagens understatement, det är nästan bara sand. Dock är de ju planterade i någon jord (vilken eller hur mkt vet jag inte)
          Det rä 60cm mellan rosorna, men som sagt står det lavendel i det utrymmet mellan varje.
          Rabaten är i söderläge och utsatt för sol hela dagen.

Så mitt problem - de växer ingenting! Har haft de i 4 år och de är fortfarande bara 20-30cm. Blommar lite sisådär. Blommorna blommar sällan ut ordentligt utan tappar bladen fort. Kan tyvärr inte komma ihåg om de är utsatta för skadedjur eller sjukdom.

Själv tror jag på massor av vaten och gödning eftersom det är så sandigt. Vad tror ni, ni som kan det här med växternas mysterium?

--------------------
          Blekinge, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ezereht
          Inlägg 19-05-2009, 09:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Ja jag tror också på att gräva upp allt faktiskt och kolla vad du egentligen har för jord däri. Ställ ner rosorna i en hink med vatten medan du gör omgrävningen.

Om det är sådär soligt behöver du något riktigt vattenhållande (och näring förståss). Barkmull är väldigt bra på att hålla vatten, och så kan du blanda in hushållskompost eller köpa ko på påse för att göda upp jorden (bara barkmull blir näringsfattigt även om det håller vatten).

Comte de chambard (Mme Boll?) är en portlandsros och dom behöver mycket näring för att blomma. Den skall dessutom remontera, blomma hela sommaren, därför behöver den ännu mer gödning än en ros som blommar bara i Juli. Dina kanske försöker sätta blom men sen bara kroknar dom av vatten och näringsbrist. Dom ska bli 120-150cm höga.

Men vilken underbar rabatt det borde kunna vara biggrin.gif Du får fota sen när du gjort om och ser hur det blir!
          Jag har också köpt en sån ros i år, spännade att se vad som händer. Hittilis har den varit lite seg i starten.

Redigerat av Ezereht: 19-05-2009, 09:50

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 19:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon