"Ett däggdjur som ställer till mycket problem bland trädgårdarnas småfåglar och omgivningens småvilt är lösgående katter. När väl katten lämnat soffan och kommit utomhus så blir de flesta huskatter formidabla rovdjur och är ofta lika impopulära, som de skator, som tar fågelungar och stör bon i trädgården. Populariteten blir än mindre av att de förorenar i sandlådor och rabatter. Detta avhjälps bäst genom att från början lära katterna att gå i sele eller att ordna en stor utomhusbur för dem. Risken att katten blir understimulerad inomhus hänger helt och hållet på om man är en intresserad kattägare eller bara har katt. Att påstå att det är naturligt att katter skall få gå lösa ute, men det är naturligt att hundar skall gå i band är absurt. Hundarna har inte gått i koppel i Sverige mer än hundra år och börjar vi nu med katterna kommer det 2100 vara lika naturligt för katter. Värst av allt är dock utsättningen av kattungar och kvarlämnandet av sommarkatter. Här finns ett lidande som är fruktansvärt. Skaffar man djur har man ett ansvar för dem och avlivning är då ett djurskyddsmässigt alternativ till det långa utdragna lidande som ett svältande parasitbemängt djur utsätts för."
Var bara tvungen att citera denna hemsida, vill man ha katten lös så får man fixa inhängnad annars så använder man sele. Att det är onaturligt, ja visst men det är all vår djurhållning i sådant fall. Vi behöver inte katter de är fasligt överskattade när det gäller att ta möss. Grannen har x antal katter som springer på min tomt och skittar ner, och det förstår jag att de gör, missförstå mig inte det har inte bott någon i huset på några år till jag köpte det i höstas. Men likafullt hade jag fullt av möss i byggnaderna och sork i markerna, tills jag fixade fällor, ja någon liten medlem av familjen mård har också kraftigt decimerat mösspopulationen i mina förråd. Började med att den stal mössen ur fällorna och ibland hela fällan också för den delen. Efter jul så fick jag bara någon liten usling i veckan och nu står fällorna tomma sedan två månaders tid, så där snakar vi om en bra jägare, en naturlig jägare som tillhör den svenska faunan.
http://www.djurskyddetmalmo.se/index.php?id=126