Det finns trichooderma i lösning också, Binab tror jag det heter. Köpte du påsarna i april är dom säkert okej om dom var årets batch. Har dom legat ute i plantskolan hela vintern från förra året dock kan man ju vara tveksam. Jag tänkte mig att Biobalans skulle hålla hela sesongen om man la det på våren, att det skulle bilda svampmycel i jorden och utvidga sig. Men jag vet inte.
Jag tror om du sprutar svavelinehållande medel är det svampdödade även för trichodermasvampen. Men kanske du skulle våga spruta lite svag såpalösning med sprayflaska på lössen? Jag vet inte hur känslig svampen är för det. De flesta här verkar spruta med vattenslangen på rosen för att spruta iväg bladlössen. Jag gjorde inte det så mycket förra sommaren, kanske får testa i år.
Vad var det för larver du hade? Jag hade inga larver förra året, inte i några mängder i alla fall (förutom på min klematis *suck).
Sen tror jag en del rosor som är känsliga för svartfläck får det vad du än gör. Men genom att använda prepparat kanske du kan minska de angrepp som varit om du inte använt dem?
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|