Full version: Angående Biobalans
Bee
Jag köpte två påsar Biobalans i början av april och har lagt ut lite runt varje ros. Igår såg jag att en av dom har börjat få fläckar på bladen.
Så jag undrar, hur är det med hållbarheten? Eller skall man gå och dutta Biobalans ofta? Jag har en halv påse kvar, finns det levande Trichoderma kvar där?
Det är ju inte så att jag har vattnat varje dag, en gång i veckan eller två-tre om det har verkat torrt.

Sen har jag en fråga till: det står på påsen att man inte skall kombinera med kemiska preparat. Hur funkar det med bladlöss mfl odjur som äter upp bladen? Är det ok att spreja på om odjuren blir för många? Förra året använde jag inget medel alls på rosorna och det resulterade i både rosrost och svartfläck. Samt att bladlöss och larver fick äta sig mätta.
Ezereht
Det finns trichooderma i lösning också, Binab tror jag det heter. Köpte du påsarna i april är dom säkert okej om dom var årets batch. Har dom legat ute i plantskolan hela vintern från förra året dock kan man ju vara tveksam. Jag tänkte mig att Biobalans skulle hålla hela sesongen om man la det på våren, att det skulle bilda svampmycel i jorden och utvidga sig. Men jag vet inte.

Jag tror om du sprutar svavelinehållande medel är det svampdödade även för trichodermasvampen. Men kanske du skulle våga spruta lite svag såpalösning med sprayflaska på lössen? Jag vet inte hur känslig svampen är för det. De flesta här verkar spruta med vattenslangen på rosen för att spruta iväg bladlössen. Jag gjorde inte det så mycket förra sommaren, kanske får testa i år.

Vad var det för larver du hade? Jag hade inga larver förra året, inte i några mängder i alla fall (förutom på min klematis *suck).

Sen tror jag en del rosor som är känsliga för svartfläck får det vad du än gör. Men genom att använda prepparat kanske du kan minska de angrepp som varit om du inte använt dem?
Bee
Jag sprutade inte såpa förra året för jag ville inte förstöra för de nyttiga insekterna. Dom åt väl så gott dom kunde men det finns väl en gräns även för deras magar. Får se hur det utvecklas i år. Larverna var gröna 1-centimeters. Vet inte vad det blev för fjäril/insekt av dom. Några lyckades jag klämma ihäl men med den färgen var dom svårupptäckta.

Rosen som redan har fått fläckar är en miniros. Dvs det var en miniros för 29:- som jag grävde ner. Den växte ohämmat upp till 90 cm och det kom vackra orangeaktiga fyllda rosor som såg ut som snittrosor. Det enda jag vet om rosen är att det stod Poulsen Patio Hit på omslagspapperet. Den har överlevt vintern fint och det skall bli kul att se hur den blir i år.

Bra synpunkt med det där att döda dom "goda" svamparna! Det vill jag absolut inte!
octachoron
Om du vill och orkar kan man ta reda på vilken av Hitrosorna som det är. Sorterna har namn även om de inte skrivs ut i Sverige.
Titta på rosförädlarens hemsida, under produkter osv, där finns alla Patio Hit-rosor.
http://www.poulsenroser.dk/

Stiffe
Det är lurigt det där med sjukdommar. g.gif De bästa motmedlen är förebyggande.

1. Köp friska rosor, dvs ej sjukdomsbenägna.
2. Bra väldränerad jord & mark.
3. Lagom med vatten, dvs de får inte torka ut (någon gång under hela säsongen), och inte heller stå i blöta (=dålig dränering).
4. Lagom med gödsel.
5. Ett lämpligt läge på tomten (typ ej kalla och dragiga blåshål, el i skugga, el i stenhård kompakterad jord).

Ovanstående är lätt att säga men svårt i praktiken. Dessutom tar det tid att inse betydelsen och förstå vad som är bra resp dåligt läge, jord, markförhållanden etc. (El så är det bara jag som är trög. confused.gif ) Som om inte detta vore nog så skiljer förhållandena (klimat och sjukdomstryck t ex) över landet. Det är förmodligen därför som vissa rosor går jättebra på ett ställe i landet men inte på ett annat. Vidare finns det en bunke med helt olika jordtyper, vilka följaktligen ger rosorna helt olika förutsättningar att trivas. Som grädde på moset så trivs olika rosor under olika förutsättningar.

Slutligen: tålamod. Det tar tid med trädgård, det tar tid att lära sig. Man måste jobba med 5- och 10-års perspektiv, annars blir man konstant besviken. Med dessa tidsperspektiv så är ett år med lite sjukdom inte hela världen, det kan ha varit väderberoende, såsom i år tycks ha varit en barkfläcksjukevinter. Men 5 år med rejäl sjukdom, då är det läge att döma ut en ros. Allt naturligtvis under förutsättning att man gett rosorna en sportslig chans enl ovan.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon