Vad har ni för synpunkter på GM-grödor då? Det verkar helt klart kunna vara en möjlighet för att producera mer mat och i vissa fall göra oätlig mat ätlig (
bomullsfrön ). Om man nu bortser ifrån Monsantos försök till
jordbruksmonopol, är det en idé över huvud taget?
Jag har läst massvis i ämnet, men det verkar vara en väldigt infekterad debatt så det är svårt att få ur några sanningar. Jag har dock inte tagit mig tid och ro till att gå igenom studier om genmodifierad gröda, har mest läst bloggar, kikat på youtube och liknande. Det är ju som bekant svårt att ens få tag i de rapporterna som debattörerna hänvisar till, sen vet man inte riktigt hur dom är finansierade, om de är trovärdiga osv.
Är också lite nyfiken på varför
SLU verkar vara så positiva och ivriga när det kommer till genmodifiering. Kan det vara så att de har blivit upphetsade av debatten i sig och gärna vill ställa sig emot eller finansieras deras forskning av företag som Monsanto?
Även artiklar som
denna hör inte till ovanligheten och det verkar som att föreningar som KRAV kritiseras lite kors och tvärs. Det verkar finnas stora intressen i att hävda att ekologisk odling inte är en del av en hållbar utveckling.
Det är minsann inte lätt att veta något som "ovetande konsument".
Redigerat av officinalis: 20-05-2009, 13:27