Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp en ros-nybörjare att hitta drömrosen!
          Zirup
          Inlägg 17-05-2009, 19:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 23 385

Hej alla snälla ros-entusuaster! Har för första gången i mitt liv flyttat till hus och därmed fått en jordplätt att odla på. Alla tidigare erfarenheter av trädgårdsodling har gått riktigt uselt: en lägenhet på första våningen i konstant skugga, en lägenhet på tionde våningen med rejäla kastvindar och en lägenhet som vette mot norr. Allt dog bara jag stack ner det i jorden. whistling.gif Jag har ingen god erfarenhet av trädgårdslivet alls, som ni kanske förstår. Är dock en obotlig optimist så när min man föreslog att vi skulle plantera något slags "vårdträd" intill ytterdörren så tyckte jag att det lät som en god idé! Jag tar tacksamt emot tips och idéer från erfarna odlare hur vi kan tänkas få våran stackars ros, för vi tänkte hoppa på överkursen direkt, att överleva! Och framför allt, vilken ros som kan tänkas trivas hos oss!

Detta är våra önskemål:
          *en klätterros, har en inre bild av hur den klänger vid ytterdörren och hur det doftar gott varje gång man går ut eller in.
          *vi bor i zoon två. Har jag hört. flirting.gif (Göteborg)
          *Platsen den skall bo på har förmiddagssol. Och det kan bli ganska varmt så jag tror det är rätt så skyddat.
          *Den måste nog vara rätt robust för att överleva min familj med småbarn och inkompetenta hobbyentusiaster som knappt vet när man skall vattna eller inte. Hm, undra om jag inte har sett trädgårdssniglar och löss i rabatten också. Djurlivet verkar iallafall frodas! happy.gif
          *Fördel om den luktar gott.
          *Den måste vara lätt att hitta i en trädgårdsaffär eller så.
          *Färg på blommorna har inte så stor betydelse, jag gillar vita rosor men min man föredrar röda.

Kan detta leda till att vi hittar vår drömros och "vårdträd" tro? Många tack i förväg! smiley_small_hug.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Erika i Sandvike...
          Inlägg 20-05-2009, 15:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 11 357

Eftersom de ska vara lätt att hitta så antar jag att du vill/täker handla hos din plantskola i trakten där du bor.Då skulle jag föreslå att du åker dit och berättar för dem vad du har för krav.Eller åk dit och skriv upp vad dom har för klätterrosor att erbjuda så kan vi hjälpa dig välja utifrån det.För d
          et spelar ju inte så stor roll vad vi säger om dom inte har dom sorterna där du har tänkt handla

Men jag skulle aldrig sätta klätterrosor vid entré dörren om jag hade småbarn,taggarna gör vansinnigt ont att få i fingrarna.Och dessutom behöver rosor mycket vatten och så mycket vatten är aldrig bra att ha intill husgrunder i lägden.
          Jag skulle nog då hellre just där välja en vacker och rikblommande klematis typ Summer Snow,Aljonushka,The President eller någon annan som växer på lite kraftigare.
          Sen skulle jag föreslå lite vackra rosbuskar som solitärer ute på er tomt typ Louise Bugnet , doftar underbart,få taggar och remonterar.
          Bifogad fil  Luise_Bugnet.jpg ( 28.54k ) Antal nedladdningar: 60

Louise Bugnet

Rose´D Retsch doftar parfymfabrik,dock taggig.
          Bifogad fil  Rose_D_Retsch.JPG ( 57.05k ) Antal nedladdningar: 34

Rose´D Retsch

Kanske ett rosland intill er altan/uteplats med vackrare buskrosor som Blue Parfume och Romanze

Bifogad fil  BlueParfume1.jpg ( 110.2k ) Antal nedladdningar: 35

Blue Parfume

Bifogad fil  Romance.jpg ( 29.65k ) Antal nedladdningar: 42

Romance

Andra skönheter är ....
          Bifogad fil  Chicago_Peace_08.JPG ( 66.15k ) Antal nedladdningar: 47

Chicago Peace,större rabattros

Bifogad fil  H_ndel.JPG ( 59.29k ) Antal nedladdningar: 21

Händel,mindre klätterros

Bifogad fil  Louise_Odier.JPG ( 64.27k ) Antal nedladdningar: 49

Louise Odier,vacker och härdig buske modell större.

Eller kanske romantiska Nostalgi
          Bifogad fil  Nostalgi.jpg ( 24.6k ) Antal nedladdningar: 34

Men kolla din plantskolas utbud först tycker jag.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 23:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon