Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> squash, pumpa, hur ska jag så dom nu ?
          katah
          Inlägg 19-05-2009, 14:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag sådde i början av maj flera olika pumpa och squash- fröer och även några sorters gurkor.

Frilandsgurkan grodde väldigt dåligt bara 2 av 12 !
          Blue hubbard ( vinter pumpa ) grodde fint
          men spaghettipumpan som jag vanligen har många där har grott bara en av 4-5 st.

Jag sådde säkert sammanlagt 70 ( eller mer ) fröer och har fortfarande 40 tomma burkar !!!

1) ska jag ge upp med dom som inte grott än ?
          2) ska jag försöka leta upp dom ogrodda och ha dom i vatten / något annat och plantera dom igen ?
          3) ska jag skaffa nya fröer och så om ?

i fall jag ska så om, hur gör jag ?

Nu gav jag en stor kruka 11x11x12 till varje frö ( gödslat planteringsjord av bra kvalité) och det var ingen höjdare.
          Förra året fick jag nog bättre resultat, men hur gjorde jag confused.gif , jag har en svag aning att jag skulle ha sått dom i såjord och skolat om dom som grodde i vanlig ordning.

Hjäääääääääääääääääääälp mig !

jag vill ju ha 50 friska fina pumpa/squash-plantor och har nu kanske bara 20! suck !

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 20-05-2009, 23:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Utan att vara det allra minsta expertkunnig på detta låter det mystiskt att det skulle handla om värmen. Jag gror mina squashfrön inne i lägenheten under lysrör, där kan det inte handla om mer än 20 grader, oftast kallare. Upp kommer de i alla fall. Detta är sommarssquash visserligen, men skulle det verkligen kunna vara sådan skillnad?

Påminner mig om att jag förra sommaren sådde frön av en särskild ljusgul krassesort - 3 (!) påsar med 2 veckor emellan, för inte ett enda grodde! Det var ju bittert. I år köpte jag från en annan firma, och de kommer upp nästan allihop. Ibland blir det kanske bara en helt dålig fröpåse?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon