Först skickar jag en stor tröstekram!
Kan inte detta särskilt bra men är det inte så att bouppteckningen ska vara klar innan man kan avsluta bankkontot. Dvs man ska ha fått tillbaka den från tingsrätten där den registrerats. Om jag inte minns helt fel så ville banken ha en kopia av bouppteckningen för det är väl där det framgår vilka dödsbodelägare det finns. Om jag inte minns fel så ombesörjer sedan banken att pengarna förs över till dödsbodelägarne i enlighet med bouppteckningen efter att man avslutat kontot.
Jag tror att det måste utses en förmyndare/god man för din brorson som nu ska tillvarata hans intressen. Denne behöver inte vara med för att avsluta kontot eftersom det är din brors dödsbo som ärver. Sedan måste ju en ny bouppteckning göras efter din bror och först då blir din brorson arvinge vad jag förstår. Tror det ska finnas en överförmyndarnämnd i din kommun som du kan vända dig till för att fråga hur det går till.
Jag vet inte om det går att nu sätta in din brorson som dödsbodelägare efter din mamma istället för din bror men jag tror inte det.
Med reservation för att jag kan ha fel så tycker jag att du ska kontakta banken och kolla med dom ordentligt hur du ska gå tillväga.
Redigerat av *Stintan*: 21-05-2009, 07:32
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|