Stargazer är en klassiker, en fantastisk orientalisk lilja. Också en av de vanligaste orientaliska, dvs lätt att få tag i överallt. Den är läcker. Stooora fantastiskt vackra blommor och en otroligt stark och ljuvlig doft.

När de är väletablerade (3 år el äldre) så blir de stora (= ca 1m höga) och får många blommor, som inte blommar samtidigt utan kommer allt eftersom => lång blomningstid. Köp åtminståne 5 lökar när du ändå håller på! Varje lök behöver minst motsvarande en 3l kruka.
Jag brukar köpa en näve el två med lökar (orientaliska liljor) varje vår. Ju tidigare man får tag på lökarna desto bättre, eftersom det tar ca 100 dagar från det att man stoppar löken i jorden tills den blommar. Det gäller i varje fall för orientaliska liljor. Alltså, det brukar ta lååång tid innan något bryter igenom jordskorpan i krukan => tålamod. Mina lökar planteras i krukor med ca 50% billig plantjord och ca 50% grus, allt för dräneringens skull. Självklart måste det vara hål i botten på krukan. Mina krukor står ute i full sol, och om det inte regnar så vattnar jag dem från det att jag planterat. Någon enstaka lök har inte kommit, men jag vet inte varför, för det har jag aldrig undersökt. Däremot vet jag att "jord"-blandningen är effektiv på att dränera, för man får vattna ofta. Efter kanske halva tiden (ca 50 dagar) så gödslar/gödselvattnar jag eftersom "jorden" är mager. Men man ska absolut inte överdriva gödslingen av orientaliska liljor, det kan ta livet av dem. Sedan är det viktigt att de får vissna ner i lugn och ro efter blomningen, (precis som alla andra lökväxter), och att man fortsätter att gödsla/vattna då, eftersom det är då de laddar om för nästa års blomning. Vilken alltid blir rikligare

för varje år som går om man sköter det rätt. De orientaliska liljorna är lite kinkiga dock. I zon 4 finns risken att de fryser ihjäl elaka vintrar har jag hört. De vill absolut stå mycket väldränerat, och de "hatar" kalk. De går alltså inte att jämföra med t ex krolliljor el dagliljor som är betydligt tuffare och tolerantare. Då jag har obefintligt dränerad & kalkrik lerjord så hamnar mina längs husväggarna, där det är grusigt och väldränerat, samt något varmare.
Stargazer
Stargazer1.JPG ( 245.18k )
Antal nedladdningar: 33/Stefan